Nylig signerte Vestland fylkeskommune kontrakt med Mesta Prosjekt Elektro om oppgraderingen av elektro- og sikkerhetsutstyret i Vadheimstunnelen på fylkesvei 55.
Mesta var lavest av de fem som ga tilbud på oppdraget.
Vadheimstunnelen er del av det nasjonale tunneloppgraderingsprosjektet.

Tunnelen er ti år – og slår sprekker
Anleggsentreprisen ble fullført i fjor
Det har allerede blitt gjort mye arbeid i tunnelen i en tidligere entreprise. Hæhre hadde den jobben.
Nytt elektroutstyr i Vadheimstunnelen:
- Styringstavler
- Tunnelbelysning
- Rømningslys
- Nødtelefoner
- Nødstasjoner
- Styrings- og overvåkingsanlegg
- Signal-, fiber- og elkabler
- Montering av tre nye vifter, og demontering, overhaling og flytting av fem eksisterende vifter
Nå skal det installeres flere vifter, nye og bedre lysarmatur, nytt teknisk bygg og flere nødstasjoner.
Stengetidene for tunnelen er ennå ikke avklart. Kravene som er satt i kontrakten er at tunnelen kan stenges i inntil 45 minutt fra mandag til fredag i tidsrommet 06-22. Mellom 07-09 og 15-16:30 skal det være kontinuerlig kolonnekjøring når det pågår arbeid i tunnelen.

Batterirom: Store ulikheter i brannsikkerheten
Utstyret er bestilt
Arbeidet i tunnelen skal starte i løpet av februar.


– Vi har allerede satt i gang bestilling på utstyr med lang leveringstid, og så snart vi har oversikt over leveransene så kommer vi til å sette i gang med arbeidet, sier Joar Ølmheim i Mesta Prosjekt Elektro i en pressemelding fra Vestland fylkeskommune.
– Det er få rene elektrokontrakter i markedet, som regel er elektro en del av en større kontrakt. Det er kjekt å være hovedentreprenør og ha sitt eget prosjekt, sier Ølmheim.
Elektrooppgraderingen i Vadheimstunnelen skal være ferdig i løpet av mai.

– Vi har laget en «oppskrift» for fremtidens batteriteknologi