TUNNELER

Mesta er i gang med elektrokontrakten i Vadheimstunnelen over nyttår

Mesta: Kjekt å være hovedentreprenør og ha sitt eget elektroprosjekt.

Kontraktssignering og glade ansikter! Fv. Eivind Yttri, seksjonssjef i Vestland fylkeskommune, og prosjektsjef Joar Ølmheim i Mesta Prosjekt Elektro.
Kontraktssignering og glade ansikter! Fv. Eivind Yttri, seksjonssjef i Vestland fylkeskommune, og prosjektsjef Joar Ølmheim i Mesta Prosjekt Elektro. Foto: Vestland fylkeskommune
22. des. 2020 - 12:19

Nylig signerte Vestland fylkeskommune kontrakt med Mesta Prosjekt Elektro om oppgraderingen av elektro- og sikkerhetsutstyret i Vadheimstunnelen på fylkesvei 55.

Mesta var lavest av de fem som ga tilbud på oppdraget

Vadheimstunnelen er del av det nasjonale tunneloppgraderingsprosjektet.

Mandag morgen må mange pendlere som reiser med Follobanen beregne lengre tid til jobb.
Les også

Blixtunnelen: : Må skifte strømline – stenger ett løp i lang tid

Anleggsentreprisen ble fullført i fjor

Det har allerede blitt gjort mye arbeid i tunnelen i en tidligere entreprise. Hæhre hadde den jobben.

Vis mer

Nå skal det installeres flere vifter, nye og bedre lysarmatur, nytt teknisk bygg og flere nødstasjoner.

Stengetidene for tunnelen er ennå ikke avklart. Kravene som er satt i kontrakten er at tunnelen kan stenges i inntil 45 minutt fra mandag til fredag i tidsrommet 06-22. Mellom 07-09 og 15-16:30 skal det være kontinuerlig kolonnekjøring når det pågår arbeid i tunnelen.

Så snart telen er ute av bakken kan årets asfaltsesong starte. I år planlegger Statens vegvesen å legge asfalt til en verdi av cirka 1100 millioner kroner på riks- og europaveiene.
Les også

Disse strekningene får ny asfalt

Utstyret er bestilt

Arbeidet i tunnelen skal starte i løpet av februar.

– Vi har allerede satt i gang bestilling på utstyr med lang leveringstid, og så snart vi har oversikt over leveransene så kommer vi til å sette i gang med arbeidet, sier Joar Ølmheim i Mesta Prosjekt Elektro i en pressemelding fra Vestland fylkeskommune.

– Det er få rene elektrokontrakter i markedet, som regel er elektro en del av en større kontrakt. Det er kjekt å være hovedentreprenør og ha sitt eget prosjekt, sier Ølmheim.

Elektrooppgraderingen i Vadheimstunnelen skal være ferdig i løpet av mai.

Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.
Les også

På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.