- Klimakrav (utslipp av klimagasser) må på plass i veikontraktene. Vi etterlyser nå hvordan den offentlige har tenkt å nå utslippsmålene når kontraktene mangler klimakrav, sier konsernsjef i Mesta, Marianne Bergmann Røren i en uttalelse. Hun mener det offentlige må skjerpe seg og få fortgang i arbeidet med å redusere utslippene.
Aasland om elektrifisering: – Vi er jo så å si ferdig
Lange kontraktsperioder
Første september er oppstartsdato for nye kontrakter og start for en ny driftssesong. En kontrakt er ofte fem år . Evt. med mulighet for å forlenge med opptil tre år. Det betyr at årets kontrakter kan vare til etter 2030.
- VI har ikke tid til å vente på av det offentlige skal nøle seg fram til klimakrav. Samtidig må kravene som stilles være slik at de faktisk gir utslippsreduksjoner, sier Bergmann Røren.
– Mesta har som mål å være best på klima og miljø i drift av vei i Norge.
- Vi etterlyser nå grep både for eksisterende og nye kontrakter slik at man ikke venter til etter 2030 med å stille utslippskrav. Det har vi ikke tid til, sier Bergmann Røren.
Veieiere flest stiller ikke klimakrav
Mesta har gått gjennom utlyste kontrakter fra fylkeskommunene og Statens vegvesen på drift og vedlikehold i perioden 2022-23. Resultatet er vist i tabellen nedenfor. Statens vegvesen og Rogaland fylkeskommune er de eneste som har stilt klimakrav - dvs. krav til reduksjon i utslipp av klimagasser - i kontraktene.
Mesta tar egne grep
Mesta elektrifiserer nå varebilparken og både Mesta og underentreprenører har tatt i bruk biogasslastebiler på enkelte kontrakter. Men leveringstiden er lang, og maskinene er dyrere enn tilsvarende dieselmaskiner. Samtidig krever de nye maskinene at det finnes tilgjengelige fyllestasjoner for biogass, noe som er svært varierende.
- Det offentlige må ta ansvar for fylle- og ladeinfrastrukturen for tyngre utslippsfrie maskiner. Som entreprenør på vei kan ikke vi skape den infrastrukturen som kreves i kontraktene.
Mesta har også testet større elektriske maskiner, men også her er leveringstiden lang, og det er uavklart med tanke på fylling og lading.
- Dette skaper utfordringer for oss når vi ønsker å legge om, men dette er utfordringer vi kan løse sammen, sier Bergmann Røren.
Ble møtt med sterk kritikk: Nå har nok en Kina-rigg fått arbeidstillatelse på norsk sokkel