DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Mesta etterlyser klimakrav i offentlige veidriftskontrakter

Siden 2015 er det bare 5 av 226 veidriftskontrakter som har hatt klimakrav. Nå stiller Mesta krav til fylkeskommunene og Statens vegvesen.

konsernsjef i Mesta, Marianne Bergmann Røren, fyller biogass på en av selskapets biler
konsernsjef i Mesta, Marianne Bergmann Røren, fyller biogass på en av selskapets biler Foto: Mesta
Thor SøndenaaJournalist
7. aug. 2023 - 15:30

- Klimakrav (utslipp av klimagasser) må på plass i veikontraktene. Vi etterlyser nå hvordan den offentlige har tenkt å nå utslippsmålene når kontraktene mangler klimakrav, sier konsernsjef i Mesta, Marianne Bergmann Røren i en uttalelse. Hun mener det offentlige må skjerpe seg og få fortgang i arbeidet med å redusere utslippene.

Stedet, personene og maskinene på bildet har ikke tilknytning til den aktuelle saken.
Les også

Mesta ble vraket – fylke brøt flere regler

Lange kontraktsperioder

Første september er oppstartsdato for nye kontrakter og start for en ny driftssesong. En kontrakt er ofte fem år . Evt. med mulighet for å forlenge med opptil tre år. Det betyr at årets kontrakter kan vare til etter 2030.

- VI har ikke tid til å vente på av det offentlige skal nøle seg fram til klimakrav. Samtidig må kravene som stilles være slik at de faktisk gir utslippsreduksjoner, sier Bergmann Røren.

  – Mesta har som mål å være best på klima og miljø i drift av vei i Norge.

- Vi etterlyser nå grep både for eksisterende og nye kontrakter slik at man ikke venter til etter 2030 med å stille utslippskrav. Det har vi ikke tid til, sier Bergmann Røren.

Veieiere flest stiller ikke klimakrav

Mesta har gått gjennom utlyste kontrakter fra fylkeskommunene og Statens vegvesen på drift og vedlikehold i perioden 2022-23. Resultatet er vist i tabellen nedenfor. Statens vegvesen og Rogaland fylkeskommune er de eneste som har stilt klimakrav - dvs. krav til reduksjon i utslipp av klimagasser - i kontraktene.

Mesta tar egne grep

Mesta elektrifiserer nå varebilparken og både Mesta og underentreprenører har tatt i bruk biogasslastebiler på enkelte kontrakter. Men leveringstiden er lang, og maskinene er dyrere enn tilsvarende dieselmaskiner. Samtidig krever de nye maskinene at det finnes tilgjengelige fyllestasjoner for biogass, noe som er svært varierende.

- Det offentlige må ta ansvar for fylle- og ladeinfrastrukturen for tyngre utslippsfrie maskiner. Som entreprenør på vei kan ikke vi skape den infrastrukturen som kreves i kontraktene.

Mesta har også testet større elektriske maskiner, men også her er leveringstiden lang, og det er uavklart med tanke på fylling og lading.

- Dette skaper utfordringer for oss når vi ønsker å legge om, men dette er utfordringer vi kan løse sammen, sier Bergmann Røren. 

Vinteren var hard for Ruters el-busser, og enda hardere for Unibuss, som var nære konkurs. Nå er de i en rekonstruksjonsfase.
Les også

Unibuss: Tapte 439 millioner i fjor – men videre drift er sikret

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.