DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Mesta har beste tilbud på driftskontrakt for Gjøvikområdet og Romerike

Mesta ligger an til å få Norges første driftskontrakt der arbeidsvilkår og reduksjon i klimagassutslipp er avgjørende i tildelingen.

30. jan. 2022 - 12:49

Etter at Statens vegvesen har evaluert de fem tilbudene som har kommet inn på Gjøvik-Romerike-kontrakten, har Mesta fått høyest poengsum på alle kriterier, og har i tillegg lavest pris av alle.

Det skriver Vegvesenet i en pressemelding.

– I konkurransen om å få drifte riksveiene i Gjøviksområdet og på Romerike, teller pris kun 30 prosent mens andre kriterier som CO2-reduksjon, arbeidsvilkår, kompetanse og beredskap til sammen teller 70 prosent. Selv om det er den tilbyderen med laveste pris som ligger best an i denne konkurransen, har ikke prisen vært avgjørende, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Mizanur Rahaman, i meldingen.

Best på arbeidsvilkår, CO2-reduksjon og beredskap

I konkurransen om Gjøvik-Romerike-kontrakten har tilbyderne konkurrert på blant annet mest mulig reduksjon i CO2-utslipp, optimal beredskap og best mulig arbeidsvilkår for egne og underentreprenørenes ansatte.

Mesta har i denne konkurransen forpliktet seg til å kutte CO2-utslippene med 29 prosent fra første år, og opp til 40 prosent i siste år. I tillegg vil de levere en utrykningstid ved hendelser som er 30 prosent bedre enn kravene i kontrakten. Mesta vil også forplikte seg til å ha markedsledende arbeidsvilkår og sidestille sine egne og underentreprenørenes ansatte.

Kontrakten 9106 Gjøvik-Romerike 2022-2027 omfatter drift og vedlikehold av E6 Gardermoen-Kolomoen, riksvei 4 Mjøsbrua-Gjelleråsen, E16 Kongsvinger-Kløfta og E16 Gardermoen-Jevnaker, totalt 445 kilometer.

Kontrakten trer i kraft høsten 2022 og varer i fem år, med mulighet for inntil tre års forlengelse.

Ambisiøse tilbud

– Vi er glade for at samtlige tilbydere som har vært med konkurransen om Gjøvik-Romerike-kontrakten har levert gode og ambisiøse tilbud. Det viser at bransjen har både kompetanse og vilje til å levere på våre klimakrav, sikre best mulig arbeidsvilkår og levere god kvalitet på tjenestene, sier Rahaman.

Tilbyderne hadde følgende priser i sitt tilbud:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Mesta 435.621.437
Svevia 467.475.000
Veidekke 499.013.416
Risa 536.550.992
Vaktmesterkompaniet 565.656.565

Total poengsum etter evaluering av alle kriterier og pris:

Entreprenør Totalt poengsum Rangering
Mesta 100 1
Veidekke 74,1 2
Svevia 66,3 3
Vaktmesterkompaniet 62,5 4
Risa 58,8 5

Nå skal Statens vegvesen kontrollregne tilbudene. Den beste tilbyderen blir invitert til en konkretiseringsfase. Kontrakten blir etter planen signert tidlig denne våren.

Elektrifiseringsprosjektet på Kårstø er nedskalert, og operatør Gassco ser nå muligheten for å et prosjekt som vil redusere utslippene med 250.000-300.000 tonn CO₂. Samtidig vil trolig utslippene fra anlegget øke de neste årene, fordi mer gass med et høyt innhold av CO₂ vil komme inn.
Les også

Elektrifiserer et av Norges største utslippspunkt: Utslippene kan bli de samme

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.