DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Mesta har beste tilbud på driftskontrakt for Gjøvikområdet og Romerike

Mesta ligger an til å få Norges første driftskontrakt der arbeidsvilkår og reduksjon i klimagassutslipp er avgjørende i tildelingen.

30. jan. 2022 - 12:49

Etter at Statens vegvesen har evaluert de fem tilbudene som har kommet inn på Gjøvik-Romerike-kontrakten, har Mesta fått høyest poengsum på alle kriterier, og har i tillegg lavest pris av alle.

Det skriver Vegvesenet i en pressemelding.

– I konkurransen om å få drifte riksveiene i Gjøviksområdet og på Romerike, teller pris kun 30 prosent mens andre kriterier som CO2-reduksjon, arbeidsvilkår, kompetanse og beredskap til sammen teller 70 prosent. Selv om det er den tilbyderen med laveste pris som ligger best an i denne konkurransen, har ikke prisen vært avgjørende, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Mizanur Rahaman, i meldingen.

Best på arbeidsvilkår, CO2-reduksjon og beredskap

I konkurransen om Gjøvik-Romerike-kontrakten har tilbyderne konkurrert på blant annet mest mulig reduksjon i CO2-utslipp, optimal beredskap og best mulig arbeidsvilkår for egne og underentreprenørenes ansatte.

Mesta har i denne konkurransen forpliktet seg til å kutte CO2-utslippene med 29 prosent fra første år, og opp til 40 prosent i siste år. I tillegg vil de levere en utrykningstid ved hendelser som er 30 prosent bedre enn kravene i kontrakten. Mesta vil også forplikte seg til å ha markedsledende arbeidsvilkår og sidestille sine egne og underentreprenørenes ansatte.

Kontrakten 9106 Gjøvik-Romerike 2022-2027 omfatter drift og vedlikehold av E6 Gardermoen-Kolomoen, riksvei 4 Mjøsbrua-Gjelleråsen, E16 Kongsvinger-Kløfta og E16 Gardermoen-Jevnaker, totalt 445 kilometer.

Kontrakten trer i kraft høsten 2022 og varer i fem år, med mulighet for inntil tre års forlengelse.

Ambisiøse tilbud

– Vi er glade for at samtlige tilbydere som har vært med konkurransen om Gjøvik-Romerike-kontrakten har levert gode og ambisiøse tilbud. Det viser at bransjen har både kompetanse og vilje til å levere på våre klimakrav, sikre best mulig arbeidsvilkår og levere god kvalitet på tjenestene, sier Rahaman.

Tilbyderne hadde følgende priser i sitt tilbud:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Mesta 435.621.437
Svevia 467.475.000
Veidekke 499.013.416
Risa 536.550.992
Vaktmesterkompaniet 565.656.565

Total poengsum etter evaluering av alle kriterier og pris:

Entreprenør Totalt poengsum Rangering
Mesta 100 1
Veidekke 74,1 2
Svevia 66,3 3
Vaktmesterkompaniet 62,5 4
Risa 58,8 5

Nå skal Statens vegvesen kontrollregne tilbudene. Den beste tilbyderen blir invitert til en konkretiseringsfase. Kontrakten blir etter planen signert tidlig denne våren.

Fra Kårstø eksporteres gass i rør til Tyskland, nå planlegger Equinor å sende hydrogen i rør fra Norge til Tyskland.
Les også

Hydrogen-prosjekter: – I dag er verken tilbud eller marked på plass

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.