Det er 12 tunneler nord for Fauske det dreier seg om. Det skal blant annet monteres flere SOS-skap, og ledelys som gir økt sikkerhet dersom det oppstår behov for evakuering. Det skal også monteres røde stopplys ved de tre tunnelene på strekningen som ikke har det i dag. Stopplysene skal hindre trafikk inn i tunnelene i forbindelse med vedlikeholdsarbeid og trafikkhendelser.
Disse fire har levert tilbud på jobben:
Tilbyder | Tilbudssum |
Mesta | 51.880.674 |
OneCo Infra | 66.221.695 |
Roxel Infra | 67.661.276 |
Otera Traftec | 93.184.489 |
– Nå skal vi gå gjennom og kontrollregne på tilbudene. Vi tar sikte på å undertegne kontrakt i løpet av september. Planen er at arbeidet skal starte i oktober 2022 og foregå fram til november 2023. Jobben vil i hovedsak bli utført om natten for at trafikken skal bli minst mulig påvirket, sier senioringeniør Jan-Erik Stenmark i Statens vegvesen i en pressemelding.
Flere av de eksisterende tunnelene på E6 i Sørfold har utfordringer knyttet til veibredde, høyde, lysforhold, stigning og kurvatur. Statens vegvesen har nylig redusert hastigheten i flere av tunnelene.
Norsk hydrogenferge kan få søsterskip i USA