DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Mesta ligger an til å få driftskontrakten for Bergensområdet

To konsern er med i konkurransen om driften av riksveiene i Bergen og omegn de neste fem årene. Mesta leverte det laveste tilbudet.

Danmarksplass er blant landets mest forurensede kryss. Ved hjelp av luftmåler og saltlake skal mengden svevestøv reduseres her.
Danmarksplass er blant landets mest forurensede kryss. Ved hjelp av luftmåler og saltlake skal mengden svevestøv reduseres her. Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen
13. apr. 2021 - 12:51

I tillegg til vanlige driftsoppgaver, må entreprenøren følge spesielt med mengden svevestøv i Bergen sentrum, som er blant de høyeste i landet.

Ved fristens utløp i dag hadde disse to meldt sin interesse: 

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Mesta  491.923.916
Presis Veidrift 667.646.860

Kontrakten omfatter driften av E16 østover, E39 sør- og nordover, riksveg 555 vestover og riksvei 580 til Bergen lufthavn.

– Vi er fornøyde med deltakelsen i konkurransen. Det er store og seriøse aktører som er interesserte i dette oppdraget. Nå skal vi kvalitetssikre og kontrollregne tilbudene, og så tar vi sikte på at vi kan undertegne kontrakt med den nye entreprenøren så snart som mulig, sier prosjektleder Harald Midtun i Statens vegvesen i en pressemelding.

Nye Horten stasjon en en del av dobbeltsporutbyggingen mellom Nykirke og Barkåker.
Les også

Entreprenør vil kreve flere hundre millioner fra Bane Nor

Tiltak mot svevestøv

Danmarksplass i Bergen sentrum er blant landets mest forurensede kryss, og ligger midt i et område der Statens vegvesen krever at entreprenøren følger spesielt med på mengden svevestøv.

Området er på E39 fra Fjøsanger sør for sentrum til innløpet av Fløyfjellstunnelen, en strekning på fem kilometer.

Entreprenøren er pålagt å følge med på aktuelle målere som registrerer luftforurensning, blant annet i det nevnte krysset på Danmarksplass.

I perioder med vindstille, klarvær og frost krever Statens vegvesen at entreprenøren er i forkant, og vurderer om værutsiktene kan medføre fare for høy luftforurensing.

Modell av ny riksvei 4 ved Lygna, der det kommer ny avkjøring til fylkesvei 180 og døgnhvileplass.
Les også

Klaget inn Vegvesenet – ga seg etter at de fikk «loser's fee»

Erstatter fem kontrakter

Oppstart av kontrakten er 1. september, og kontrakten gjelder i fem år, fram til høsten 2026. Dersom partene er enige, er det mulig å forlenge kontrakten med opptil tre år.

Den nye driftskontrakten for Bergen og omegn omfatter totalt 300 kilometer riksvei, inkludert 65 kilometer gang- og sykkelvei.

Det er stor variasjon i trafikkmengden på veinettet. Døgntrafikken varierer fra 55.000 i bykjernen i Bergen, og helt ned til 150 på de minst trafikkerte veiene.

Kontrakten erstatter fem tidligere kontrakter, og strekker seg gjennom Bergen og sju kommuner i omegnen: I øst Vaksdal og Voss, i sør Bjørnafjorden, i vest Øygarden og i nord Alver, Masfjorden og Gulen.

Nils Håheim-Saers mener at DJIs uttalelser til pressen er uforenlig med normene som er en forutsetning for sikkerhetskulturen i luftfarten.
Les også

Kraftig ut mot dronegigant: – Sterkt oppsiktsvekkende

Flest tunneler i landet

Entreprenøren får ansvar for et sammensatt område. Det omfatter både veier i bykjernen av Bergen, høytrafikkerte motorveier, mange tunneler og skred- og flomutsatte strekninger.

Totalt er det 91 tunnelløp i området, trolig den driftskontrakten med flest riksveitunneler i hele landet, heter det i pressemeldingen.

Deler av gang- og sykkelveiene i Bergen skal ha en standard som reduserer behovet for salting.

Søve-sarkofagen skal ligge like ved slagghaugen med radioaktivt avfall.
Les også

Her skal Norges første sarkofag for radioaktivt avfall ligge

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.