TUNNELER

Mesta ligger best an til å få oppgradere Maursund og Kågen-tunnelene

Troms og Finnmark fylkeskommune fikk fire jevne tilbud på jobben.

Maursundtunnelen skal sammen med Kågentunnelen oppgraderes for godt over 200 millioner kroner fram til høsten 2022. Det betyr mye for fiskeindustrien på Skjervøy og Arnøy i Troms.
Maursundtunnelen skal sammen med Kågentunnelen oppgraderes for godt over 200 millioner kroner fram til høsten 2022. Det betyr mye for fiskeindustrien på Skjervøy og Arnøy i Troms. Foto: Google Maps
21. sep. 2020 - 14:56

Troms og Finnmark fylkeskommune har fått fire tilbud på oppdraget med å oppgradere de to 30 år gamle Maursund- og Kågentunnelene på fylkesvei 866 i Troms. Det ble klart da tilbudsfristen gikk ut i dag, 21. september.

Alle tilbudene ligger på mellom 200 og 300 millioner kroner, og fordeler seg som følger:

Firma Tilbudspris eks. mva.
Mesta AS 228.946.711,08
Implenia Norge AS 252.744.186,66
Consto Anlegg Nord AS 272.935.623,81
Kraftmontasje AS 279.921.943,00

Trafikkavviklingen er svært viktig i dette prosjektet, ettersom tunnelene blant annet trafikkeres av rundt 60 tunge kjøretøy med sjømat fra flere fiskeanlegg på Skjervøy og Arnøy hver dag. Gjennomføringen av trafikkavviklingen i et anlegg med treskiftsordning og døgnkontinuerlig arbeid, vektes derfor med 10 prosent i anbudet. Tilbudene er nå til kontrollregning og kvalitetssikring, og fylket gjør oppmerksom på at beslutningen om tildeling av oppdraget ennå ikke er tatt.

– Som helhet har vi en balanse i trafikksystemet, sier Halvard Gavelstad som er Vegvesenets prosjektleder trafikk i Ring 1-prosjektet i Oslo.
Les også

Etter Ring 1-stenging: – En balanse i trafikksystemet

Bedre, tørrere og sikrere

De to tunnelene er på tilsammen 3852 meter, og står foran en betydelig oppgradering.

– Tunnelene bærer preg av at de begynner å dra på årene. Det er absolutt behov for en generell renovering. Veidekket er dårlig, bæreevnen er tildels redusert og asfalten er nedslitt, fortalte prosjektleder i Troms og Finnmark fylkeskommune, Geir Østvik, til Veier24 da oppdraget ble lyst ut i sommer.

Det er ikke vifter i tunnelene, og i Maursundtunnelen er det mye vannlekkasjer.

– Det er vel ikke én tørr kvadratmeter der. Under byggingen ble det brukt takplater som vannsikring, og dreneringen er ikke optimal, forteller Østvik. 

Men nå kommer det ny vann- og frostsikring, nye tunnelvifter, ny drenering samt trekkerør og kabler. Dessuten skal det sprenges en ny nisje i Maursundtunnelen for teknisk bygg. I tillegg trengs det en del mindre strossing der
fjellknøler stikker inn i tunnelprofilet.

Sikkerheten blir også bedre. Begge tunnelene får helt nye sikkerhets- og overvåkingssystemer med direkte oppkobling til Vegtrafikksentralen i Mosjøen. I dag er det kun nødstasjoner i tunnelene.

Rehabiliteringen skal være ferdig 7. oktober 2022.

Nye Horten stasjon en en del av dobbeltsporutbyggingen mellom Nykirke og Barkåker.
Les også

Italiensk entreprenør krever 230 millioner fra Bane Nor

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.