Troms og Finnmark fylkeskommune har fått fire tilbud på oppdraget med å oppgradere de to 30 år gamle Maursund- og Kågentunnelene på fylkesvei 866 i Troms. Det ble klart da tilbudsfristen gikk ut i dag, 21. september.
Alle tilbudene ligger på mellom 200 og 300 millioner kroner, og fordeler seg som følger:
Firma | Tilbudspris eks. mva. |
Mesta AS | 228.946.711,08 |
Implenia Norge AS | 252.744.186,66 |
Consto Anlegg Nord AS | 272.935.623,81 |
Kraftmontasje AS | 279.921.943,00 |
Trafikkavviklingen er svært viktig i dette prosjektet, ettersom tunnelene blant annet trafikkeres av rundt 60 tunge kjøretøy med sjømat fra flere fiskeanlegg på Skjervøy og Arnøy hver dag. Gjennomføringen av trafikkavviklingen i et anlegg med treskiftsordning og døgnkontinuerlig arbeid, vektes derfor med 10 prosent i anbudet. Tilbudene er nå til kontrollregning og kvalitetssikring, og fylket gjør oppmerksom på at beslutningen om tildeling av oppdraget ennå ikke er tatt.
Etter Ring 1-stenging: – En balanse i trafikksystemet
Bedre, tørrere og sikrere
De to tunnelene er på tilsammen 3852 meter, og står foran en betydelig oppgradering.
– Tunnelene bærer preg av at de begynner å dra på årene. Det er absolutt behov for en generell renovering. Veidekket er dårlig, bæreevnen er tildels redusert og asfalten er nedslitt, fortalte prosjektleder i Troms og Finnmark fylkeskommune, Geir Østvik, til Veier24 da oppdraget ble lyst ut i sommer.
Det er ikke vifter i tunnelene, og i Maursundtunnelen er det mye vannlekkasjer.
– Det er vel ikke én tørr kvadratmeter der. Under byggingen ble det brukt takplater som vannsikring, og dreneringen er ikke optimal, forteller Østvik.
Men nå kommer det ny vann- og frostsikring, nye tunnelvifter, ny drenering samt trekkerør og kabler. Dessuten skal det sprenges en ny nisje i Maursundtunnelen for teknisk bygg. I tillegg trengs det en del mindre strossing der
fjellknøler stikker inn i tunnelprofilet.
Sikkerheten blir også bedre. Begge tunnelene får helt nye sikkerhets- og overvåkingssystemer med direkte oppkobling til Vegtrafikksentralen i Mosjøen. I dag er det kun nødstasjoner i tunnelene.
Rehabiliteringen skal være ferdig 7. oktober 2022.
Italiensk entreprenør krever 230 millioner fra Bane Nor