Troms og Finnmark fylkeskommune har fått fire tilbud på oppdraget med å oppgradere de to 30 år gamle Maursund- og Kågentunnelene på fylkesvei 866 i Troms. Det ble klart da tilbudsfristen gikk ut i dag, 21. september.
Alle tilbudene ligger på mellom 200 og 300 millioner kroner, og fordeler seg som følger:
Firma | Tilbudspris eks. mva. |
Mesta AS | 228.946.711,08 |
Implenia Norge AS | 252.744.186,66 |
Consto Anlegg Nord AS | 272.935.623,81 |
Kraftmontasje AS | 279.921.943,00 |
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Trafikkavviklingen er svært viktig i dette prosjektet, ettersom tunnelene blant annet trafikkeres av rundt 60 tunge kjøretøy med sjømat fra flere fiskeanlegg på Skjervøy og Arnøy hver dag. Gjennomføringen av trafikkavviklingen i et anlegg med treskiftsordning og døgnkontinuerlig arbeid, vektes derfor med 10 prosent i anbudet. Tilbudene er nå til kontrollregning og kvalitetssikring, og fylket gjør oppmerksom på at beslutningen om tildeling av oppdraget ennå ikke er tatt.
![Ifølge avtalen med Nord-Fosen har Staten fem år på seg til å finne nytt vinterbeite, ellers kan siidaen heve avtalen. Siidaen har også vetorett på hvilke arealer som velges. Bildet er fra Roan Vindkraftverk, eid av Aneo og Stadtwerke München.](https://images.gfx.no/130x87/2780/2780320/DSC08155-Edit.jpg)
Dette har Fosen-saken kostet
Bedre, tørrere og sikrere
De to tunnelene er på tilsammen 3852 meter, og står foran en betydelig oppgradering.
– Tunnelene bærer preg av at de begynner å dra på årene. Det er absolutt behov for en generell renovering. Veidekket er dårlig, bæreevnen er tildels redusert og asfalten er nedslitt, fortalte prosjektleder i Troms og Finnmark fylkeskommune, Geir Østvik, til Veier24 da oppdraget ble lyst ut i sommer.
Det er ikke vifter i tunnelene, og i Maursundtunnelen er det mye vannlekkasjer.
– Det er vel ikke én tørr kvadratmeter der. Under byggingen ble det brukt takplater som vannsikring, og dreneringen er ikke optimal, forteller Østvik.
Men nå kommer det ny vann- og frostsikring, nye tunnelvifter, ny drenering samt trekkerør og kabler. Dessuten skal det sprenges en ny nisje i Maursundtunnelen for teknisk bygg. I tillegg trengs det en del mindre strossing der
fjellknøler stikker inn i tunnelprofilet.
Sikkerheten blir også bedre. Begge tunnelene får helt nye sikkerhets- og overvåkingssystemer med direkte oppkobling til Vegtrafikksentralen i Mosjøen. I dag er det kun nødstasjoner i tunnelene.
Rehabiliteringen skal være ferdig 7. oktober 2022.
![Investerer milliarder i utbygging av nytt strømnett i Nord-Norge. Illustrasjonsfoto.](https://images.gfx.no/130x87/2813/2813750/NTB_D9Dbb9qubic.jpg)
Investerer milliarder i nytt strømnett: Vil doble kapasiteten i nord