De foreløpige funnene politiet gjorde torsdag kveld, tyder på at det var en relativt liten brann i deler av batteriinstallasjonen.
På kvelden torsdag 10. oktober ble det oppdaget røykutvikling og etter hvert brann i batterirommet på MF Ytterøyningen. Fredag morgen oppsto det en eksplosjon. Ingen personer ble skadet.
Politioverbetjent Torgeir Fosse ved Kvinnherad lensmannskontor leder etterforskningen.
– Det har vært en begrenset brann, både i forhold til utstrekning og tidsrom. Noe mer kan vi foreløpig ikke si om den eller årsak, sier Fosse til TU.
Det som fortsatt er en stor gåte, er hvordan det kunne oppstå en eksplosjon 11–12 timer etter at brannen var slukket.
Kystverket: Avviser at skip med russisk last er «flytende bombe»
Mystisk eksplosjon
– Eksplosjonen så lenge etter er mer forunderlig, sier Fosse.
Han kan foreløpig ikke si nøyaktig hvor den oppsto, men at det ikke ser ut til å være i batterirommet ved brannstedet.
– Det var i tilknytning til batterirommet, men det er åpninger som gjør det vanskelig å si eksakt hvor det eksploderte, sier han.
Han sier at det var store energimengder i sving og at det ble store skader på inventar, vegger og tak ved siden av tavlerom.
Politiet ferdig
Fire mann fra Kripos og krimteknisk ved Vest politidistrikt var om bord og sikret bilder og dokumentasjon.
Batterileverandøren Corvus var også med ned i batterirommet i løpet av torsdag kveld, men fikk ikke tatt ut logger av batteristyringssystemet.
Corvus regner med at det vil bli gjort i løpet av helgen.
Norled har fått overlevert fergen fra politiet. Sammen med Westcon Verft og Sjøfartsdirektoratet, skal det planlegges hvordan det videre arbeidet gjøres.
Skal gå mellom Bodø og Lofoten: – Begynner bygging av verden største hydrogenferger
Haster
Kommunikasjonssjef Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet sier til TU at de vil jobbe så fort de kan for å finne årsak og trekke lærdom.
– Vi må snarest mulig finne brannårsak, og ikke minst hvordan det kunne eksplodere lenge etter at brannen var slukket. Av hensyn til alle andre med batterisystemer, haster det. Vi vil fortløpende orientere om progresjonen i dette arbeidet, sier Aarhus.
Sjøfartsdirektoratet er imidlertid fornøyd med noe:
-Rederiets håndtering med evakuering og slukking av brann gikk bra. Det er betryggende, sier Aarhus.
Fergen har to slukkesystemer – vanntåke og Novec gasslokkevæske.
Sikkerhetsmelding
Direktoratet sendte mandag ut en foreløpig sikkerhetsmelding i samråd med batteriprodusent Corvus. Der påpekes det at alle batteriinstallasjoner på skip til enhver tid må være tilkoblet for å sikre tilgang til alarmsystemer og feilkilder.
I sikkerhetsmeldingen oppfordres også til ny risikovurdering knyttet til farene ved mulig gassutvikling ved en brann/hendelse med batteriinstallasjonene.
Batteripakkene om bord på ferga var frakoblet da det oppsto røykutvikling og brann torsdag kveld. Brannen ble slokket, men fredag morgen oppsto det en eksplosjon i batterirommet.
MF Ytterøyningen ble bygget om til batterihybrid drift i sommer.
Går fra batteribåter til diesel: – Markedet er borte