MF Ytterøyningen: Vridd gummipakning og lekkasje årsak til batteribrann
En gummipakning som var vridd forårsaket lekkasje av kjølevæske fra en batterimodul om bord i fergen MF Ytterøyningen. Flere uheldige omstendigheter førte til at feilen ikke ble oppdaget og brannen unngått.
I den foreløpige rapporten er det den utette pakningen som utpekes som mest sannsynlig årsak.Foto: Corvus/Brannvesenet
Til sammen fire etterforskere fra Kripos og krimteknisk ved Vest politidistrikt var om bord i batterirommet MF Ytterøyningen torsdag ettermiddag, en uke etter brannen.Foto: Sjøfartsdirektoratet
MF Ytterøyningen ble levert fra Fiskerstrand Verft i2006. FotoFoto: Fiskerstrand Verft
Foto av dekk til ferga MF Ytterøyningen, tatt torsdag 10. oktober etter batteribrannen. En utett pakning i kjølesystemet til batteriene kan ha utløst brannen.Foto: Bergen Brannvesen
MF Ytterøyningen ligger ved Westcon Verft i Ølensvåg.Foto: Sjøfartsdirektoratet
Flere uheldige omstendigheter førte til at feilen ikke ble oppdaget og brannen unngått.Foto: Corvus
Kjølevæske, basert på etylenglykol, dryppet ned på en elektrisk komponent med 1000 volt spenning og det oppsto lysbuer. Lekkasjen og varmeutviklingen ble ikke oppdaget fordi batteristyringssystemet (BMS) ikke var koblet til skipets systemer.Foto: Corvus
Fungerende sjøfartsdirektør, Lars Alvestad, sier i en uttalelse at de føler seg fortsatt trygge på at batterier ikke utgjør en større risiko enn mer konvensjonell energi på ferger.Foto: Corvus