Kontrakten med Nel ASA og Nikola kan komme opp i flere milliarder kroner.
Nikola skal starte masseproduksjon av hydrogen-elektriske trekkvogner. Dermed trengs infrastruktur til å produsere og fylle hydrogen.
Kontrakten med Nel er ledd i oppbyggingen av denne infrastrukturen fra 2020 og flere år framover.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Fornybart og grønt
Trekkvognene vil ha brenselceller som produserer strøm.
Utslippet er bare vann. Hydrogen (H2) produsert med elektrolysør basert på fornybar energi, blir dermed utslippsfri.
Nel-kontrakten omfatter levering av elektrolysører med samlet effekt på 1 GW og tilhørende fylleutstyr.
Elektrolysørene skal produseres på Notodden og fyllestasjoner lages av Nel i Danmark. En del komponenter og utstyr vil bli produsert lokalt for å spare transportkostnader.
![Komplett cellepakke med membraner og gummiringer spent sammen. Fra produksjonen på Notodden. <i>Bilde: NEL Hydrogen</i>](https://images.gfx.no/290x/2193/2193793/1200048924.jpg)
![Nikola One er en planlagt trekkvogn med seks elmotorer som skal yte til sammen cirka 2000 hk/5000 Nm (Foto: Nikola Motor Company) <i>Bilde: Nikola</i>](https://images.gfx.no/290x/2194/2194204/1200049649.jpg)
Milliarder
I mai fikk Nikola en kontrakt på levering av 800 semitrailere fra Anheuser-Busch i USA. Bare for å dekke behovet til disse kjøretøyene, må Nikola og Nel sette opp 28 anlegg. Denne ordren alene er verdt mer enn 500 millioner dollar (ca. 4 milliarder kroner), skriver Nel i en pressemelding.
Nel er i gang med preenginering i en kontrakt verdt 1,5 millioner dollar (ca. 12 millioner kroner).
Nel skal utvikle en egen Nikola-stasjonsdesign, elektrolysør og utstyr for rask fylling.
Banebrytende
Nikola har bestilt to demostasjoner som skal være klare innen utgangen av 2018. Den kontrakten er på 9 millioner dollar (ca. 73 millioner kroner).
-Vi er utrolig stolte over å kunngjøre kontrakten med Nikola for levering av 1 gigawatt elektrolysører og 448 enheter og fyllestasjoner. Nikolas utbyggingen av verdens største og meste effektive hydrogen-nettverk er banebrytende og vi er glade for å jobbe med dem, sier konsernsjef Jon André Løkke i Nel i pressemeldingen.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
8-32 tonn
Nikola skrev i en pressemelding i fjor da kontrakt på de to demoanleggene og intensjonsavtale med Nel ble undertegnet at hver stasjon er planlagt for en produksjon på 8 tonn H2per døgn, oppskalerbar til 32 tonn/døgn. Hver stasjon skal ha et reservelager på 4 tonn H2. Hydrogenet komprimeres til 700 BAR (atmosfæres trykk) og 350 BAR.
Hvert av Nikola-kjøretøyene har et forventet forbruk på 50-75 kg H2 i døgnet og energilager for 2-3 MWh.
Nikola-grunnlegger Trevor Milton sa på Zero-konferansen i fjor at målet er å produsere H2 ved hjelp av fornybar strøm fra sol, vind og vannkraft.
![Tine har planer om å anskaffe en hydrogendrevet Nikola One for testing når den blir klar om noen år. <i>Bilde: Tine</i>](https://images.gfx.no/580x/1900/1900809/sg5bxwxqjt2xasgqyjl9.jpg)