Kontrakten med Nel ASA og Nikola kan komme opp i flere milliarder kroner.
Nikola skal starte masseproduksjon av hydrogen-elektriske trekkvogner. Dermed trengs infrastruktur til å produsere og fylle hydrogen.
Kontrakten med Nel er ledd i oppbyggingen av denne infrastrukturen fra 2020 og flere år framover.
Fornybart og grønt
Trekkvognene vil ha brenselceller som produserer strøm.
Utslippet er bare vann. Hydrogen (H2) produsert med elektrolysør basert på fornybar energi, blir dermed utslippsfri.
Nel-kontrakten omfatter levering av elektrolysører med samlet effekt på 1 GW og tilhørende fylleutstyr.
Elektrolysørene skal produseres på Notodden og fyllestasjoner lages av Nel i Danmark. En del komponenter og utstyr vil bli produsert lokalt for å spare transportkostnader.
Milliarder
I mai fikk Nikola en kontrakt på levering av 800 semitrailere fra Anheuser-Busch i USA. Bare for å dekke behovet til disse kjøretøyene, må Nikola og Nel sette opp 28 anlegg. Denne ordren alene er verdt mer enn 500 millioner dollar (ca. 4 milliarder kroner), skriver Nel i en pressemelding.
Nel er i gang med preenginering i en kontrakt verdt 1,5 millioner dollar (ca. 12 millioner kroner).
Nel skal utvikle en egen Nikola-stasjonsdesign, elektrolysør og utstyr for rask fylling.
Banebrytende
Nikola har bestilt to demostasjoner som skal være klare innen utgangen av 2018. Den kontrakten er på 9 millioner dollar (ca. 73 millioner kroner).
-Vi er utrolig stolte over å kunngjøre kontrakten med Nikola for levering av 1 gigawatt elektrolysører og 448 enheter og fyllestasjoner. Nikolas utbyggingen av verdens største og meste effektive hydrogen-nettverk er banebrytende og vi er glade for å jobbe med dem, sier konsernsjef Jon André Løkke i Nel i pressemeldingen.
8-32 tonn
Nikola skrev i en pressemelding i fjor da kontrakt på de to demoanleggene og intensjonsavtale med Nel ble undertegnet at hver stasjon er planlagt for en produksjon på 8 tonn H2per døgn, oppskalerbar til 32 tonn/døgn. Hver stasjon skal ha et reservelager på 4 tonn H2. Hydrogenet komprimeres til 700 BAR (atmosfæres trykk) og 350 BAR.
Hvert av Nikola-kjøretøyene har et forventet forbruk på 50-75 kg H2 i døgnet og energilager for 2-3 MWh.
Nikola-grunnlegger Trevor Milton sa på Zero-konferansen i fjor at målet er å produsere H2 ved hjelp av fornybar strøm fra sol, vind og vannkraft.