Bakgrunnen er næringslivets ønsker om å redusere transportkostnadene, heter det i en pressemelding.
Fra 21. desember åpnes de fleste riksveistrekningene som er tillatt for 24 meter tømmervogntog også for modulvogntog. Det er begrensninger enkelte steder.
Fylkeskommunene og kommunene skal avgjøre hvilke fylkesveier og kommunale veier som åpnes for modulvogntog. I høringsrunden ble det uttrykt bekymring for økt slitasje og økte kostnader til vedlikehold av veiene. Det er i første omgang et mindre antall fylkesveier som åpnes for modulvogntog. Flere strekninger vil ventelig åpnes ved neste revisjon av veilistene.
Det er modulvogntog av type 1 og 2 som kan gå på tømmerveier. Modulvogntog er inntil 25,25 m lange. Modulvogntog type 3 tilfredsstiller ikke de nye sporingskravene.
– Vi ønsker å legge til rette for næringstransporten i hele landet. Når vi nå åpner opp noen flere veier for modulvogntog, kan det bli færre lastebiler på veiene. Det gir bedre muligheter for kostnadseffektiv transport for næringslivet, og det er bra for miljøet. Statens vegvesen har jobbet tett med fylkeskommunene og kommunene, og lyttet til innspillene fra høringen, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en melding.