– Når denne arbeidsuka er ferdig har vi produsert tre fag eller cirka 27 meter av brua, sier byggeleder Petter Husby i Statens vegvesen i en pressemelding.
Den midlertidige brua bygges rett oppstrøms av dagens Stavåbru over det 70 meter høye juvet. Brua er av typen Mabey Delta og får to kjørefelt. Delene til brua ble produsert på bestilling i England i vår og sommer, og ble fraktet til Rennebu på mer enn 30 lastebillass. Brua er over 500 tonn i totalvekt. Produsenten av brua har sendt egne fagfolk til Norge for å være med på monteringen.
– Nå er det action her ved anleggsplassen, hvor man kan se brua ta form fra dag til dag. Mannskapet har arbeidsuke fra mandag til og med torsdag, sier prosjektleder Janne Staulen Venes i Statens vegvesen.
Her kan du følge utviklingen på webkamera.
Brua skyves på plass på to brufundamenter og en brupilar som er bygget av entreprenøren Winsnes Maskin & Transport i sommer og høst. Monteringen foregår fra sørsiden av elva Stavåa, og brua skyves framover etter hvert som delene blir montert. Brua blir skjøvet frem med hydrauliske sylindere. Foran selve brukonstruksjonen er det montert en lanseringsnese, som skal tas av når brua er ferdig montert.
Total lengde på den midlertidige brua blir 140 meter, og den vil ha et fritt spenn over elva på 99,5 meter. Kjørebanebredden vil være 7,35 meter. Totalbredden på brua fra ytterkant til ytterkant vil være 10 meter.
– Det er første gang i Norge vi monterer en midlertidig bru på denne størrelsen med ett slikt spenn, så her setter vi norgesrekord, sier prosjektleder Janne Staulen Venes.
Vegvesenet er godt vant med å bygge bruer på kort tid. Den nasjonale bruberedskapen skal gjenopprette brutte vegforbindelser når bruer blir skadd eller ødelagt, for eksempel på grunn av flom. Nå er det dette mannskapet som bygger den nye midlertidige brua.
Entreprenøren skal bygge ny vei i begge ender av den nye brua for å koble på eksisterende E6. Til sammen blir det 150 meter vei. I november skal arbeidet være ferdig, og E6-trafikken kan flyttes over på den nye brua.
Nå blir denne trebrua erstattet med betongbru