Hæhre og underleverandøren Bjørn Hansen monterte i forrige uke den første av to prefabrikerte betongelementbruer på riksvei 25 i Hamar. Bruelementene er produsert på Forsand i Rogaland. Økt industrialisering og standardisering, inkludert mer bruk av prefabrikerte løsninger, er noe Nye Veier vil ha mer av.
Det er den østgående brua ved Disen med to kjørefelt og sykkelvei med fortau som ble montert i forrige uke, skriver Nye Veier i en pressemelding.
Over 13 tonn
– Totalentreprenør Hæhre og underleverandør Bjørn Hansen brukte kun to dager på å montere brua. Totalt ble det løftet på plass 42 betongelementer, der de tyngste har en vekt på over 13 tonn, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet i meldingen.
Den nye brua blir 42 meter lang og 15 meter bred.
– Prefabrikkering og industrialisering av konstruksjoner er noe vi i Nye Veier ønsker mer av. Bruk av prefabrikkerte elementer er ikke så vanlig i Norge, men det er mer brukt i våre naboland, sier Moshagen.
Alternativet er plasstøpte løsninger, men de er mer arealkrevende og setter større krav til logistikk og plass til maskiner og utstyr.
Raskere montering
– En av fordelene med å prefabrikkere slike bruelementer er at det går raskere å montere bruene. Redusert byggetid og mindre plassbehov reduserer behovet for endret trafikkavvikling over lengre perioder. Det også viktig for Nye Veier at løsningen med prefabrikkerte bruer på Disen gir en betydelig reduksjon i inngrepene i Åkersvika naturreservat, både i omfang og varighet, sier Moshagen.
Vestgående bru med to kjørefelt skal monteres senere. Utbyggingen av firefeltsvei og gang- og sykkelvei på riksvei 24 fra Ridabu til Disen inngår i Nye Veiers utbygging av firefelts motorvei på E6 fra Kolomoen til Moelv, heter det i meldingen.