Antall kjøretøy etter første kvartal er sju prosent høyere enn etter første kvartal i fjor, melder Møre og Romsdal fylke.
Tallene i mars
![Diagram som viser antall kjøretøy i prosent av 2019. <i>Illustrasjon: Møre og Romsdal fylkeskommune</i>](https://images.gfx.no/290x/2725/2725318/Ferger%2520More%2520og%2520Romsdal.png)
I mars 2022 er det disse sambandene som har størst prosentvis økning i antal kjøretøy sammenlignet med samme måned i fjor:
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
- Sykkylven-Magerholm: + 21,8 %
- Kvanne-Rykkjem: +21,4 %
- Standal-Trandal-Sæbø-Skår: + 19,9 %
- Hareid-Sulesund: + 19,5 %
To samband har nedgang: Småge-Orta-Finnøya-Sandøya-Ona med minus 7,0 %, og Arasvika-Hennset med minus 2,8 %.
Tallene for første kvartal
Sammenlignes antall kjøretøy i første kvartal med første kvartal i fjor, er det disse sambandene som har størst økning:
- Sæbø-Leknes: + 13,9 %
- Festøya-Hundeidvika: + 13,6 %
- Kvanne-Rykkjem: + 11,0 %
- Hareid-Sulesund: + 10,1 %
- Standal-Trandal-Sæbø-Skår: + 10,1 %
De fem største sambandene i fylket har i første kvartal hatt denne utviklinga:
- Aukra-Hollingsholmen: + 5,0 %
- Hareid-Sulesund: + 10,1 %
- Seivika-Tømmervåg: + 5,6 %
- Sykkylven-Magerholm: + 8,4 %
- Åfarnes-Sølsnes: + 4,0 %
Problem med overgangen til elektriske ferger har på noen av sambandene ført til litt færre avganger, og dermed også mindre trafikk.
Før og etter korona
Dersom fylket måler første kvartal 2022 med første kvartal 2019 (Norge ble stengt ned 12. mars 2019), så er det bare tre samband som har høyere trafikk i 2022.
Edøya-Sandvika har størst økning med en vekst i trafikken på 4,9 %.
Småge-Orta-Finnøya-Sandøya-Ona er sambandet med størst nedgang i perioden med minus 28,6 %. Det har i første kvartal vært store utfordringer i forbindelse med motorskifte på bilferga Kvaløy.
96 prosent av 2019-trafikken
Fergetrafikken for hele 2021 målt i antall kjøretøy nådde 96 prosent av antall kjøretøy i 2019. I de tre første månedene i år er trafikken samlet sett 94 prosent av 2019-gjennomsnittet.
![NTNU-forskere brukte faktiske flydata, som de du ser på dette skjermbildet fra Flight Radar 24. Disse kombinerte de med informasjon om flyet og motortypen for å kalkulere klimagassutslippene fra luftfarten fra 197 land i 2019.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844867/Luftfart%2520flightradar.png)
Studie: Klimautslipp fra luftfarten er mye høyere enn rapportert