PROSJEKTER

Morgedal Entreprenør skal ruste opp fylkesvei 287 i Sigdal

Kun to interesserte entreprenører, og den andre var 83 prosent dyrere.

Fylkesvei 287 sliter med telefarlige masser og dårlig drenering mange steder. Nå skal veien tilbake til sin opprinnelige tilstand.
Fylkesvei 287 sliter med telefarlige masser og dårlig drenering mange steder. Nå skal veien tilbake til sin opprinnelige tilstand. Foto: Google Maps
9. des. 2019 - 10:00

På vestsiden av sjøen Soneren i Sigdal i Buskerud går fylkesvei 287, og det er mange steder dårlig stelt med den sju kilometer lange veien.

Strekningen har blant annet ujevnt telehiv, sprekker og krakeleringer i veidekket, og manglende drenering.

Episoden på Nordlandsbanen kunne fått fatale konsekvenser. Bildet er tatt ved en annen anledning.
Les også

Nordlandsbanen: Kom seg ut av sporet ett minutt før tog dundret forbi

Forfallet har tatt overhånd

– Her har forfallet tatt overhånd, forteller Vegvesenets prosjektleder Knut Erik Skogen til Veier24.

– Gjennom tung rehabilitering skal veien tilbakeføres til opprinnelig tilstand. Her er det dårlige grunnforhold med telefarlige masser, og en del ustabile skråninger. Vi legger inn føringer slik at de nye elementene i og langs veien skal sameksistere med den gamle veien, og fungere som hel ved. Det er en utfordring i seg selv, sier Skogen.

– Kontrakten er også en totalentreprise, en av de første på denne type kontrakter her i Buskerud, sier han.

Statens vegvesen og Buskerud fylkeskommune har laget en detaljreguleringsplan for strekningen i samarbeid med Sigdal kommune.

I fylkets handlingsprogram for 2018-2021 er det satt av 36 millioner kroner til denne strekningen på fylkesvei 287, som kalles Hørja bru-Skjærs bru. Prosjektet er et av mange slike oppdrag for å redusere forfallet på veiene i Buskerud.

Prosjektet ble lyst ut ganske tidlig i år, men tilbudsfristen er blitt forlenget et par ganger av praktiske årsaker.

Ofotbanen er den togstrekningen i Norge som kan frakte mest gods per tog.
Les også

Skal bruke én mrd. for å frakte 5 prosent mer gods per tog

Morgedal Entreprenør ligger lavest

Da fristen var ute, hadde det kommet inn to tilbud:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Morgedal Entreprenør 38.051.468
Isachsen Entreprenør 69.623.541

Morgedal Entreprenør er innstilt til å få kontrakten etter en karensperiode som varer til og med 14. desember.

Frist for ferdigstilling er 1. november 2020.

Torsdag forrige uke sporet et tog av på Nordlandsbanen ved Finneidfjorden.
Les også

Nordlandsbanen: Kartla skredfaren i 2022 – sjekket ikke rasstedet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.