På vestsiden av sjøen Soneren i Sigdal i Buskerud går fylkesvei 287, og det er mange steder dårlig stelt med den sju kilometer lange veien.
Strekningen har blant annet ujevnt telehiv, sprekker og krakeleringer i veidekket, og manglende drenering.
Nordlandsbanen: Kom seg ut av sporet ett minutt før tog dundret forbi
Forfallet har tatt overhånd
– Her har forfallet tatt overhånd, forteller Vegvesenets prosjektleder Knut Erik Skogen til Veier24.
– Gjennom tung rehabilitering skal veien tilbakeføres til opprinnelig tilstand. Her er det dårlige grunnforhold med telefarlige masser, og en del ustabile skråninger. Vi legger inn føringer slik at de nye elementene i og langs veien skal sameksistere med den gamle veien, og fungere som hel ved. Det er en utfordring i seg selv, sier Skogen.
– Kontrakten er også en totalentreprise, en av de første på denne type kontrakter her i Buskerud, sier han.
Statens vegvesen og Buskerud fylkeskommune har laget en detaljreguleringsplan for strekningen i samarbeid med Sigdal kommune.
I fylkets handlingsprogram for 2018-2021 er det satt av 36 millioner kroner til denne strekningen på fylkesvei 287, som kalles Hørja bru-Skjærs bru. Prosjektet er et av mange slike oppdrag for å redusere forfallet på veiene i Buskerud.
Prosjektet ble lyst ut ganske tidlig i år, men tilbudsfristen er blitt forlenget et par ganger av praktiske årsaker.
Skal bruke én mrd. for å frakte 5 prosent mer gods per tog
Morgedal Entreprenør ligger lavest
Da fristen var ute, hadde det kommet inn to tilbud:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Morgedal Entreprenør | 38.051.468 |
Isachsen Entreprenør | 69.623.541 |
Morgedal Entreprenør er innstilt til å få kontrakten etter en karensperiode som varer til og med 14. desember.
Frist for ferdigstilling er 1. november 2020.
Nordlandsbanen: Kartla skredfaren i 2022 – sjekket ikke rasstedet