– Ja, her blir det svært store trafikkutfordringer. Vi har snakket med Ruter i et år for å få bussene til å kjøre rundt området i kritiske faser. Vi har vel fått en åpning på at det blir bussomkjøring på kritiske datoer. Ellers blir nok mye lysregulering og manuell regulering, sier Johan Steffensen, prosjektdirektør tettstedsutvikling i Bærum, til Veier24.
ÅDT varierer litt, men ligger på opp mot 10.000.
– Det er et tradisjonelt byutviklingsprosjekt. Hovedjobben i år er å anlegge store tekniske kulverter. I 2020 skal blant annet veiene bygges om til gater. I 2021 blir det ferdigstilling med bygging av torg og benker. Det blir høy kvalitet med granittfortau og gatevarme, forteller han.
– Entreprenøren må forvente å jobbe litt i rykk og napp, siden arbeidene skal tilpasses store byggeprosjekter langs gatene, sier Steffensen.
- E18-forsinkelsen i Bærum: Koster 100 millioner ekstra
Ramme på 55 millioner
Kostnadsrammen er på 55 millioner kroner eks. mva.
Entreprisen omfatter blant annet:
- Rundt 40 meter gangbar kulvert
- Omkring 100 meter grøfteanlegg og innredning av rundt 300 meter gangbare kulverter, alt med forskjellige ledninger, kabler og diverse stasjonære installasjoner.
- Rundt 450 meter omlegging/ombygging av fylkesvei med fortau og grøntanlegg, vesentlig asfalt på kjørebanene og steinbelegg på fortau
- Cirka 2800 m2 torg med faste flater, grøntanlegg, murer, og diverse installasjoner
- Cirka 4000 m2 gatevarmeareal, mest vannbåren, et mindre areal er strøm
- Belysning av veier, fortau og torg
- Opsjon på omlegging av gatevarme
Frist for å gi tilbud på entreprisen er 14. juli.
- Driftskontrakt 0201 Asker og Bærum: Kontrakten går til Vaktmesterkompaniet