Da Hardangerbrua ble bygget, ble det det installert et system for flyhindervarsling. Systemet er basert på et radarvarslingssystem som ble installert og driftet av BKK (Bergenshalvøens Kommunale Kraftselskap), og systemet er kombinert med varsling av kraftlinje parallelt med brua. Løsningen ble godkjent av Luftfartstilsynet.
Etterpå har BKK bestemt at systemet ikke lenger skal brukes. Varslingssystemet ble fjernet på Hardangerbrua, og det ble installert en midlertidig løsning for varsellys.
Dette midlertidige systemet skal nå erstattes av et permanent system i henhold til Forskrift om rapportering, registrering og merking av luftfartshinder.
Vegvesenet lyste i slutten av oktober ut konkurranse om dette arbeidet, og ved fristens utløp hadde to firmaer gitt tilbud:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Endur Aak | 4.360.147 |
HMR Voss | 6.224.702 |
Arbeidene omfatter også plattformer i tårnene for tilkomst til flysikringslys på
mellomnivå.
Oppdraget skal være avsluttet 29. mai 2020.
Tre blad kollapset på kort tid