Dermed er det tre bulkskip med gassframdrift under bygging i verden. Det kan innebære et trendskifte mot mer miljøvennlige bulkskip.
LNG i stedet for tungolje betyr vesentlig lavere utslipp av både klimagasser og helseskadelige stoffer.
LNG-motorer har 25-30 prosent lavere CO2-utslipp, 80-85 prosent mindre NOx-utslipp og så å si ingen svovel- eller partikkelutslipp (avhengig av mix LNG/diesel).
Norge var første ute med LNG-drevne ferger fra 2000 (MF Glutra) og deretter offshoreskip med LNG-motorer.
Eidesvik var først i 2003 med PSV-skipet Viking Energy. Deretter har det blitt rundt 50 norske skip med LNG-motorer.
Norge har foreløpig i overkant av 50 prosent av verdens LNG-drevne flåte. Den posisjonen vil ryke ettersom stadig flere land hiver seg på og bestiller både passasjerferger, cruiseskip, oljetankere, containerskip og nå også bulkskip med gassmotorer.
- Les også: I Norge avskrives LNG som gammel teknologi. I Tyskland er de stolte av å bruke LNG til «landstrøm»
Korea-ordre
Verdens første, store LNG-drevne bulkskip skal bygges av Hyundai Mipo Dockyard og leveres i fjerde kvartal 2017.
Skipet får en MAN B&W 6G50ME-CG.5-GI-motor, opplyser MAN Diesel & Turbo i en pressemelding. Det er en saktegående dual fuel-motor, det vil si at den også kan gå på flytende drivstoff.
Motoren og gassystem skal bygges på lisens og leveres av HHI-EMD. Skipet er leid inn av stålprodusenten POSCO for frakt av kalkstein.
- Les også: Programmet som skal holde Norge i teten på skipsfart: Tre pilotprosjekter videre – fire nye inn
Ny tanklegering
POSCO skal også levere LNG-tanken på 500 m3, som skal bygges med en mangan-stållegering og ikke den vanlige nikkel-stållegeringen eller aluminium.
Posco har fått godkjent sveiseprosesser og bygging av stål-mangan-tankene av Lloyd’s Register (LR) og andre sertifiseringsorgan til å være i henhold til den internasjonale gasskode (IGC). Tankene og utstyret skal tåle temperaturer på ned til -163 grader Celsius.
Ifølge LR og Posco kan mangan-ståltanker være et billigere alternativ enn en aluminium eller nikkel-stållegering (9 prosent nikkel). Det kan gjøre LNG mer attraktivt for nye skipssegment.
– Suksess med dette skipet kan være en trigger for andre. Blant annet kan bruk av stål-manganlegering i LNG-tanker i marine systemer være viktig. Denne kontrakten viser at det er gjort framskritt i å møte kostnader med nye tekniske framskritt, sier Lloyd’s Registers Korea-skef Jin-Tae Lee i en uttalelse på LRs nettsider.
Finsk i førersetet
Finske ESL Shipping var først ute med å bestille verdens første LNG-drevne bulkskip.
I november 2015 bestilte rederiet to skip på 25.600 dødvekttonn fra Sinotrans & CSC Qingshan Shipyard i Kina.
De 160 meter lange skipene med isklasse Ice A1 skal frakte råvarer for SSAB i Østersjøen og Nordsjøen-området.
Levering er i første halvdel av 2018. Delta Marine har designet skipene.
Saktegående DF-motorer
Ifølge ESL vil CO2-utslippene per transportert tonn gå ned med 50 prosent.
Skipene får de saktegående MAN-motorene 5G45ME-C9.5-GI (dual fuel) med 7,250 MW effekt på propellakslingen.
Drivstofftanken er på 400 m3 på hvert skip.
Skipene bygges med DNV GL-klassespesifikasjoner.
Det japanske verftet Oshima Shipbuilding har designet bulkskip med LNG-framdrift, men ingen ordrer er foreløpig bekreftet. Designet er godkjent av DNV GL.
- Wärtsilä mot MAN: LNG-produsentene dypt uenige om totaktsmotorer