Verdens største plugin hybridskip M/S Color Hybrid ble torsdag overtatt av Color Line. 9. august går jomfruturen fra Sandefjord til Strømstad.
Verftet har jobbet på spreng for å få skipet levert i tide, men endte med å gå noen uker over fristen.
Egentlig skulle Color Hybrid ha kastet loss fra Sandefjord 26. juli, men blir nå to uker forsinket.
Lades på en time
Skipet er en plugin hybrid, der batteriene lades via en strømkabel med strøm fra eget landstrømanlegg, eller det kan lades om bord fra skipets generatorer. Batteripakken veier 65 tonn og kan lades på en time.
Skipet er 160 meter langt og har en kapasitet på 2.000 passasjerer og rundt 500 biler.
– Byggingen av verdens største plugin hybrid skip er i tråd med selskapets ambisjoner om videreutvikling av bærekraftige og miljøvennlige løsninger for norsk skipsfart, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line i en pressemelding.
Konsernsjef i Ulstein Group, Gunvor Ulstein, sier skipet er et viktig prosjekt for Ulstein Verft og den maritime klyngen.
– Vi vil takke Color Line for et svært godt og konstruktivt samarbeid gjennom hele byggeperioden, sier Ulstein.
700 i arbeid
Da TU besøkte Ulstein i februar var rundt 700 i arbeid med klargjøring av skipet. Hektisk har det vært siden.
Årsaken til forsinkelsen har Ulstein tidligere forklart med at det er veldig mange nyvinninger på skipet, og at det var en lang rekke underleverandører som skulle levere sine produkter i tide.
Color Line plasserte kontrakten for det 160 meter lange og 27 meter brede ro/pax-fergen hos Ulstein Verft i februar 2017. Kjølstrekk ble gjort på Cristi-verftet i Polen i april 2018. I oktober kom skroget til Ulstein for utrustning.
«Color Hybrid» skal ha en batteripakke på 4,7 MWh fra Siemens som lades med et 11,5 kV høyspent landstrømanlegg i Sandefjord.
Fulladet skal batteriene holde til manøvrering fra kai i Sandefjord, og 30 minutters seilas forbi Kvernberget ytterst i fjorden. Og det samme ved returen.
Skipet må ha igjen nok batterikapasitet til 30 minutter seilas fra Kvernberget og manøvrering til kai i Sandefjord. I løpet av en times kailigge, skal batteriene lades opp for å kunne ta enda en rundtur.
Varmegjenvinning og ballast
Skipet er utstyrt med et varmegjenvinningssystem der eksosvarme og annen overskuddsvarme lagres i to store «termostanker», en på hver side.
Vannet skal brukes til ventilasjonsvarme og vanlig varmtvann.
Termostankene er også en del av ballastvannsystemet. Et fintfølende sensorsystem vil hele tiden sørge for at skipet er i balanse etter hvert som tunge vogntog og biler ruller om bord.
Vannet må pumpes mellom tankene. Det skal holde opptil 90 grader og lagres med et lite undertrykk, det vil si 0,8 bar. Leverandørvalget falt på tyske Allweiler.