Den tidligere eieren av Kleven Verft i Ulsteinvik er dømt til å betale tilbake 120 millioner kroner til konkursboet.
Dommen ble avsagt i Gulating lagmannsrett fredag. Den er en helomvending etter at tidligere styreleder Tomislav Debeljak og DIV Group ble blankt frifunnet i Hordaland tingrett i 2023.
Det var Kystens Næringsliv som omtalte dommen først. Også NRK har dekket rettssakene etter verftskonkursen.


Kroatiske DIV Group overtok Kleven Verft på Sunnmøre like før pandemiutbruddet i 2020. Etter bare tre måneder ble verftet, som hadde satset på bygging for cruiseindustrien, slått konkurs. 441 ansatte mistet jobben.
Først frikjent
I et sivilt søksmål fra konkursboet ble Debeljak beskyldt for å ha svartmalt situasjonen overfor bankene og for å ha overført midler til sin egen konto i Kroatia, men i tingretten ble han fullstendig frikjent.
Konkursboet anket frifinnelsen av styrelederen. Fredag ga lagmannsretten saksøkerne fullt medhold. Debeljak må betale 120 millioner pluss renter tilbake til boet.
Forsikringsselskapet Tryg Forsikring er stilt gjensidig ansvarlig sammen med styrelederen og dømmes til å betale 30 millioner.
I tillegg må de saksøkte betale nesten 10 millioner kroner for rettsoppgjørene i tingretten og lagmannsretten.
– Overrasket og skuffet
Debeljak var representert av advokat Karl Rosén, som kommer med følgende uttalelse på vegne av sin klient:
– Jeg ble overrasket og skuffet over å høre at lagmannsretten omgjorde tingrettens klare frifinnelse, sier han i en kommentar til NTB.
– Ettersom jeg gjennomgår avgjørelsen og vurderer mine juridiske alternativer med min rådgiver, vil jeg ikke kommentere dommen ytterligere på nåværende tidspunkt, legger Debeljak til.
– Trolig norgesrekord
Bostyrer i Kleven Verft-konkursen er fornøyd med dommen fra lagmannsretten.
– Erstatningskravet er trolig norgesrekord i styreansvar, skriver advokat Bjørn Åge Hamre til NTB.
– Dette er en gledens dag for kreditorene på Kleven, som nå har utsikter til å få dekket en stor del av kravene etter konkursen, sier han.
Green Yard Group kjøpte opp virksomheten etter konkursen i 2020 og driver i dag verftet i Ulsteinvik. Dette selskapet er ikke part i saken mot den tidligere styrelederen.

Båtprodusent er konkurs