I september 2020 ble Nevernes bru i Rana tatt av flommen Sally. Det ble raskt satt opp ei interimsbru, som i dag er bruforbindelsen på fylkesvei 7374 til Grønnfjelldal.
Men nå skal det bli ny og permanent bru. Nordland fylkeskommune inviterer til konkurranse om oppdraget.
Den nye brua blir på rundt 105 meter, og dette er en totalentreprise.
Litt om alt det som prosjektet innebærer:
- Rundt 670 meter ny og omlagt fylkesvei, inkludert nytt kryss mellom Grønnfjelldalsveien og fylkesvei 7374.
- Nye og omlagte adkomstveier for boliger og gårdsbruk, og nye tilkoblinger til fylkesveien på begge sider av Ranelva.
- Ny bru over Ranelva, lengde cirka 105 meter.
- Riving av løe og gamle landkarrester etter tidligere bru ved nytt landkar på nordsiden av elva.
- Riving av eksisterende veier som tas ut av drift, og fjerning av fylling for eksisterende
vei på sørsiden av elva. - Sprengning nord for Ranelva og fylling sør for elva for ny Grønnfjelldalsvei.
Flere mulige løsninger
Fylket har lagt føringer for at det skal være færrest mulig søylenedføringer i elva.
I 2021 laget Norconsult et grovt kostnadsanslag for flere forskjellige bruløsninger:
- Som kassebru i betong med en pilar, vil denne brua koste rundt 47 millioner kroner.
- Ei trebru, som for eksempel buebru (Tynset bru) eller fagverksbru (lignende Tretten bru), vil kunne bygges med en pilar. Den vil trolig koste rundt 42 millioner kroner.
- Stålbru uten pilarer vil anslagsvis koste rundt 63 millioner kroner.
- Bru i spennarmert betong med to pilarer ned mot elvebunnen vil koste noe sånt som 21 millioner kroner.
- Den kan også bygges som platebru i slakkarmert betong. Men da trengs det tre søylenedføringer, og løsningen er dermed lite aktuell. Den ville i så fall kostet rundt 18 millioner kroner.
Startdato er satt til 30. november i år, og sluttdato er beregnet til 2. september 2024.
Fylket arrangerer digital tilbudskonferanse 20. september.
Tilbudsfrist er 27. oktober.
Skal bruke 70 mill. på å rehabilitere denne tunnelen fra 1967