TRAFIKK OG ITS

Nå har Stortinget vedtatt at smal firefelts er bedre enn 2/3-felts

Veiene må dimensjoneres ut fra et langsiktig behov og god samfunnsøkonomi, sier flertallet som står bak det noe uvanlige vedtaket.

Vegprofil-Vegprofil-2MB.1000x667
Vegprofil-Vegprofil-2MB.1000x667
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
11. juni 2020 - 07:30

Forslagsstilleren Tor Andre Johnsen (Frp) er svært fornøyd med at et bredt flertall på Stortinget gikk inn for å innføre en ny standard med smal firefelt i stedet for løsningen med 2/3-felt. Johnsen var saksordfører for et forslag fra SV om å bygge mer 2/3-felts motorveier i stedet for firefelts. Det forslaget sa et stort flertall på Stortinget (Ap, H, FrP, Sp, V og KrF) nei til,  og i stedet vedtok å innføre en ny standard med smal firefelt i stedet for 2/3-felt.

Les også: Nye Veier feilinformerer om nytten av firefelts motorveier med 110 km/t

Tor Andre Johnsen er storfornøyd med at han fikke stortingsflertallet med seg på et vedtak for firefeltsveier. <i>Foto:  FrP</i>
Tor Andre Johnsen er storfornøyd med at han fikke stortingsflertallet med seg på et vedtak for firefeltsveier. Foto:  FrP

– De siste sju årene har vi hatt en massiv satsing på å bygge ut et nettverk av firefelts motorveier mellom de største byene i Norge. FrP er opptatt av å tenkte langsiktig og bygge for fremtiden. Da kan vi ikke fortsette å bygge stykkevis og delt, eller dårlige og underdimensjonerte veier med to felt eller 2/3-felt som må utbedres etter få år, forteller Tor Andre Johnsen.

Et sjeldent bredt flertall

I sak 272 S (2019-2020) fra SV om å erstatte firefelt med 2/3-felt, som nylig ble behandlet på Stortinget, skriver Ap, H, FrP, Sp og V bl. a. følgende:

«Et tredje flertall, komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre, er av den oppfatning at transportløsningene må dimensjoneres ut fra behovet. Det er ikke god samfunnsøkonomi å bygge veier som er underdimensjonert, der det etter få år må iverksettes nye tiltak.

Det finnes flere eksempler på veiprosjekter som har blitt bygd med 2/3-felt, som kort tid etter ferdigstillelse har måttet omgjøres til firefelts veier for å håndtere kapasitetsbehovet. Det har ført til unødvendige ulemper for de reisende, og unødvendig økte kostnader for staten.»

Les også:  Vegvesenet: Firefeltsveier i områder med lav trafikk koster hundretalls milliarder ekstra

«Dette flertallet gjør også oppmerksom på at Statens vegvesen har utredet smal firefelts vei som et alternativ til 2/3-felts veier, og flertallet er positiv til at det bør etableres som en egen standard i veinormalene. Det er dette flertallets syn at forventet langsiktig utvikling og behov i trafikken legges til grunn når veiene skal dimensjoneres, og det forutsettes selvfølgelig at trafikksikkerheten ivaretas og at samfunnsnytten i prosjektene bedres. Dette flertallets tilnærming bygger på at veiene må dimensjoneres ut fra et langsiktig behov,» heter det i vedtaket.

Forsvarsminister Bjørn Arild Gram på fremlegging av veikartet for økt produksjonskapasitet i forsvarsindustrien, 10. oktober 2024.
Les også

Vil øke produksjonen i forsvars­industren: Én mrd. til nye tiltak

– Dyrt og dårlig

Johnsen mener at at 2/3-feltsveier er både dyrt og dårlig, og er derfor glad for at løsningen nå ser ut til å være parkert.

– Prisforskjellen på 2/3-felts og smal firefeltsvei er minimal. Men forskjellen for bilistene er stor. Firefelt gir redusert reisetid, økt kapasitet og reduserte ulykker. Derfor er det bare tull å bygge 2/3-felts. Nå håper jeg at denne måten å bygge vei på parkeres for godt, og aldri hentes frem igjen, sier Johnsen.

Strekningen E18 Rugtvedt – Langangen vil åpne i 2026. Veien har fire felt og fartsgrense på 110 kilometer i timen.
Les også

Vil ha firefelts vei på hele hovedstrekningen mellom Porsgrunn og Grimstad

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.