Forslagsstilleren Tor Andre Johnsen (Frp) er svært fornøyd med at et bredt flertall på Stortinget gikk inn for å innføre en ny standard med smal firefelt i stedet for løsningen med 2/3-felt. Johnsen var saksordfører for et forslag fra SV om å bygge mer 2/3-felts motorveier i stedet for firefelts. Det forslaget sa et stort flertall på Stortinget (Ap, H, FrP, Sp, V og KrF) nei til, og i stedet vedtok å innføre en ny standard med smal firefelt i stedet for 2/3-felt.
Les også: Nye Veier feilinformerer om nytten av firefelts motorveier med 110 km/t
![Tor Andre Johnsen er storfornøyd med at han fikke stortingsflertallet med seg på et vedtak for firefeltsveier. <i>Foto: FrP</i>](https://images.gfx.no/290x/2580/2580823/TorAndreJohnsen3-1200px.jpg)
– De siste sju årene har vi hatt en massiv satsing på å bygge ut et nettverk av firefelts motorveier mellom de største byene i Norge. FrP er opptatt av å tenkte langsiktig og bygge for fremtiden. Da kan vi ikke fortsette å bygge stykkevis og delt, eller dårlige og underdimensjonerte veier med to felt eller 2/3-felt som må utbedres etter få år, forteller Tor Andre Johnsen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Et sjeldent bredt flertall
I sak 272 S (2019-2020) fra SV om å erstatte firefelt med 2/3-felt, som nylig ble behandlet på Stortinget, skriver Ap, H, FrP, Sp og V bl. a. følgende:
«Et tredje flertall, komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre, er av den oppfatning at transportløsningene må dimensjoneres ut fra behovet. Det er ikke god samfunnsøkonomi å bygge veier som er underdimensjonert, der det etter få år må iverksettes nye tiltak.
Det finnes flere eksempler på veiprosjekter som har blitt bygd med 2/3-felt, som kort tid etter ferdigstillelse har måttet omgjøres til firefelts veier for å håndtere kapasitetsbehovet. Det har ført til unødvendige ulemper for de reisende, og unødvendig økte kostnader for staten.»
Les også: Vegvesenet: Firefeltsveier i områder med lav trafikk koster hundretalls milliarder ekstra
«Dette flertallet gjør også oppmerksom på at Statens vegvesen har utredet smal firefelts vei som et alternativ til 2/3-felts veier, og flertallet er positiv til at det bør etableres som en egen standard i veinormalene. Det er dette flertallets syn at forventet langsiktig utvikling og behov i trafikken legges til grunn når veiene skal dimensjoneres, og det forutsettes selvfølgelig at trafikksikkerheten ivaretas og at samfunnsnytten i prosjektene bedres. Dette flertallets tilnærming bygger på at veiene må dimensjoneres ut fra et langsiktig behov,» heter det i vedtaket.
![Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843228/PA110243.jpg)
En av Norges mest brannfarlige tunneler blir sikrere
– Dyrt og dårlig
Johnsen mener at at 2/3-feltsveier er både dyrt og dårlig, og er derfor glad for at løsningen nå ser ut til å være parkert.
– Prisforskjellen på 2/3-felts og smal firefeltsvei er minimal. Men forskjellen for bilistene er stor. Firefelt gir redusert reisetid, økt kapasitet og reduserte ulykker. Derfor er det bare tull å bygge 2/3-felts. Nå håper jeg at denne måten å bygge vei på parkeres for godt, og aldri hentes frem igjen, sier Johnsen.
![Direktør i NVE, Kjetil Lund, ser på statsminister Jonas Gahr Støre i forbindelse med overrekkelse av Energikommisjonens rapport. Lund mener dagens strømstøtteordning hindrer energieffektivisering.](https://images.gfx.no/130x87/2767/2767898/DSC00519-Edit.jpg)
NVE mener strømstøtten er uheldig