Regjeringen og politikere i valgkampmodus kjemper innbitt om å finne tiltak og virkemidler for å stanse arbeidsledighet og fylle ordrebøkene til verft og utstyrsleverandører.
En idé av Rolf Fiskerstrand fra 2012 om en finansieringsordning for små og mellomstore verft er nå videreforedlet, knadd og eltet til å favne enda videre.
Les også: «Et pent malt skip, holdt sammen av gaffatape og tyggegummi»
Hurtigarbeidende komité
I mars i år ble en arbeidsgruppe med Norsk Industri i førersetet og representanter fra LO, NCE Clean Tech, Bellona, Fraktefartøyenes Rederiforening, Maritimt Forum og Maritim 21 nedsatt for å utarbeide et forslag med arbiestittelen "Miljøfinans". Enova ble kontaktet. Det har gitt resultater.
Om noen uker skal Enova og Norsk Industri presentere løsningen på bransjens ønske om en egen ordning for finansiering av miljøinvesteringer.
– Vi utvikler et virkemiddel som gjør det mulig å demonstrere energi og klimavennlig teknologi for skipsfart, både for nye og eksisterende skip, sier programdirektør Øyvind Leistad i Enova til Teknisk Ukeblad.
Han opplyser at det gjenstår en del detaljer rundt søkekriterier og å gjøre det transparent og lett å orientere seg i for søkere.
– Dette er et nytt marked og en ny sektor som ikke har hatt denne type virkemidler før, sier Leistad.
Les også: Løs klemring brakte Super Puma på kanten av dekk
Utilsiktet krisepakke
Tidsmessig passer ordningen nå for verft og produsenter av utstyr som rammes av oljeservicenedturen.
– Det er ikke hensikten og mandatet at vi skal demme opp for oljenedgangen. Men vi ser at det kan være heldig med tanke på utviklingen i bransje. En ordning for miljøfinans kan være med på å utvikle nye markeder og nye løsninger, sier Leistad.
Enova legger vekt på at teknologi og løsninger utviklet i Norge skal ha et internasjonalt potensial.
Les også: Norske stridsbåter blir åtte knop raskere og treffer med første skudd
Globale løsninger fra Norge
– Miljø og klimaproblemer er globale. Hjemmemarkedet er lite, så vi er avhengige av internasjonale markedsmuligheter for å få en bærekraftig business, sier Leistad.
Fra nyttår ble Transnova en del av Enova. En rekke søknader om prosjektstøtte ble blankt avvist i påvente av nye organisasjon og ny struktur. Leistad tror at Enovas svar på bransjens "Miljøfinans" vil bli et bedre og mer slagkraftig virkemiddel enn Transnova var for maritim bransje.
– Vi tar det et skritt videre. Fra å støtte forprosjekt og utredning, går vi nå inn og støtter investeringer. Det blir både flere og større prosjekter, både for ny teknologi og støtte til å ta mer miljøvennlige løsninger i bruk, sier Leistad.
Lei av overfylte tog? Lei av overfylte tog? Nå planlegger de en elektrisk fjordbane i Oslofjorden
Berømmer Enova
Bransjesjef Lars Gørvell-Dahll er veldig fornøyd. Politikernes høytflygende tanker om å bytte ut eldre skip og ferger gir ikke kortsiktig effekt for verft i nød.
– Miljøfinans kan derimot virke raskere. Det er vanskelig å se andre tiltak som kan ha en like god effekt, og som samtidig ikke strider mot internasjonale regler om konkurransevridning. Det er storartet at Enova har grepet fatt i dette, sier Gørvell-Dahll til Teknisk Ukeblad.
Han sier at Enova vil få mye tid til å presentere Miljøfinans og lytte til innspill fra bransjen på Norsk Industris verftskonferanse i Ålesund 3. og 4. november.
Se resultatet: Kremen av norsk forsvarsindustri og båtbygging har gått sammen. Dette er resultatet