PROSJEKTER

Nå lyses totalentreprisen for E16 Kvamskleiva ut på nytt

Frist for å melde seg på: 26. mai.

Edvin Rye er byggeleder for Statens vegvesen på prosjektet E16 Kvamskleiva.
Edvin Rye er byggeleder for Statens vegvesen på prosjektet E16 Kvamskleiva. Foto: Statens vegvesen
22. apr. 2020 - 09:59

Vegvesenet håpet å starte byggingen i sommer da dette prosjektet ble lyst ut første gang i februar i år.

Så ble det utsatt på grunn av korona-situasjonen.

Nå er det lyst ut igjen, og dermed blir det ikke byggestart i sommer. Men før nyttår kan maskinene sette i gang, hvis alt går som planlagt.

Oppdraget gjelder altså en totalentreprise for ny E16 på strekningen Synshagen-Øylo i Vang kommune.

Samlet veilengde er rundt 5,4 kilometer, inkludert en tunnel på cirka 1,8 kilometer.

Frist for å melde seg på er 26. mai, og rundt 17. juni skal Vegvesenet ha valgt ut tre leverandører som er kvalifisert. Deretter skal det gjennomføres forhandlinger med firmaene, og de skal levere sine tilbud i flere faser.

Kontraktssignering er planlagt i slutten av oktober i år.

 

Vegvesenet forbeholder seg retten til å tildele kontrakten på grunnlag av de første tilbudene uten å gjennomføre forhandlinger.

Modell av det planlagte solcelleanlegget ved den sørgående siden av E18 ved Stokke i Vestfold. På hitsiden av veien ligger Furulund Kro & Motel, som har solceller på taket fra før.
Les også

Norges første: Vegvesenet skal bygge solcelleanlegg ved E18

Vesentlig rassikring

Veien i dagen er dimensjonert etter dimensjoneringsklasse H2 med bredde 8,5 meter. Tunnelen skal ha profil T9,5 og tunnelklasse B. Vegvesenet forutsetter konvensjonell drivemetode med boring, sprengning og uttransport.

Prosjektet er vesentlig et rassikringsprosjekt, hvor det viktigste tiltaket er tunnel forbi Kvamskleiva mellom Hugavike og Kvam. Et annet viktig tiltak er å flytte veien ut på fylling i Norsvinsfjorden fra tunnelmunningen i øst og retning Øylo. Sammen med etablering av
skredvoll vil dette redusere faren for at steinsprang fra ura og det bratte fjellpartiet ovenfor når veien.

Ny vegtrasé E16 Synshagen-Øylo. Stiplet linje viser tunnelstrekning mellom Kvam og Hugavike. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Ny vegtrasé E16 Synshagen-Øylo. Stiplet linje viser tunnelstrekning mellom Kvam og Hugavike. Illustrasjon:  Statens vegvesen

I tillegg inngår blant annet:

  • 1 kulvert/bru
  • Tunnelportaler og tekniske bygg
  • Elektro-, ventilasjons- og SRO-arbeider i tunnel og vei i dagen
  • Adkomstveger og ny del av fylkesvei 2510 fra tunnelmunning øst og retning Hemsing bru og Neset

I 2018 var gjennomsnittlig trafikkmengde på denne strekningen av E16 på cirka 1400 kjøretøy i døgnet (ÅDT). Andelen tunge kjøretøy er cirka 15 prosent. Veien har betydelig økt døgntrafikk rundt helger og høytider, og når værforholdene gjør at E16 Filefjell er beste og tidvis eneste åpne transportåre mellom øst og vest.

Delfrist for prosjektet er 15. desember 2022, mens frist for ferdigstilling og overtakelse er 9. februar 2023.

Vegvesenet tar i utlysingen flere forbehold om konsekvenser av korona-pandemien - blant annet kan fristene bli endret.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.