Ved Os sør for Bergen ligger fylkesvei 552, eller Hatvikvegen, som den også heter. Nå er det parsellen fra Hegglandsdalsvegen til Bjåneskrysset som skal bygges om og utvides.
Her er det smal kjørevei i dag, og fotgjengere og syklister har dermed svært dårlige kår.
Cirka 1,2 kilometer vei skal utvides til to kjørefelt uten gul stripe og det blir gang- og sykkelvei. Prosjektet er modellbasert.
Det er en del trafikk på denne veien, blant annet fordi fergeforbindelsen fra Os til Fusa (sambandet Hatvik-Venjaneset) ligger litt lenger øst. Trafikkavviklingen blir blant de største utfordringene på prosjektet i byggeperioden, sier byggherre Vestland fylkeskommune. Her trengs det en god plan for trafikkavvikling samt koordinasjon med både fergesamband og kommunale tjenester som buss og
søppelbil.
Bjørnafjorden kommune passer samtidig på å få gjort noen VA-arbeider, og det blir i det hele tatt en del å gjøre med kabler og grøfter også.
På denne strekningen ligger lille Bøtre bru. Den skal rives og erstattes av en kulvert.
Det er ikke regulert deponi for prosjektet eller riggområdet, og entreprenøren må skaffe det selv.
Noen anslåtte mengder:
- 3700 m2 rydding og fjerning av buskas og hogstavfall
- 10.200 m3 vegetasjonsdekke til mellomlager
- 9900 m3 sprengning i dagen
- 25.000 m3 masseflytting av jord
- 13.400 m3 masseflytting av sprengt stein
- 12.800 m2 veifundament
- 9100 m2 asfalt
Med antatt startdato rett etter nyttår vil prosjektet vare til 31. august 2026.
Her er det en viktig delfrist. Kulverten som erstatter Bøtre bru skal være ferdig med innen slutten av august 2025. I så fall får entreprenøren en bonus på 200.000 kroner.
Fylket nevner ellers at kulverten ved Bøtre ikke er godkjent av Vegdirektoratet ennå, men arbeidet med godkjenning har startet. Planene forventes godkjent før utgangen av 2023.
Dette er en konkurranse med forhandlinger, og byggherren legger opp til kontraktssignering rett over nyttår.
Det blir tilbudskonferanse på stedet 12. september, og frist for å melde seg på til konkurransen er 29. september.