Vegvesenet lyser ut prosjektet E39 Sykkelstamvegen, Schancheholen-Sørmarka.
Sykkelstamveien, et pilotprosjekt i Norge, går mellom Stavanger og Sandnes og er 13 kilometer lang. Denne konkurransen dreier seg om å bygge den siste strekningen inn mot Stavanger, fra der Sykkelstamveien slutter sør for Auglendshøyden til der den fortsetter fra SIFFEN nordover til Mosvannsparken.
Strekningen er delt i to:
- Strekning 1: Sørmarka-Sørmarkveien bru
- Strekning 2: Sørmarkveien bru-Schancheholen
Strekning 2 er opsjon i kontrakten. Vegvesenet tar sikte på å avklare finansieringen og om opsjonen skal innløses før kontrakten blir inngått i april neste år.
I konkurransen er grunnarbeid for tilfartskontroll på E39 i Åsenkrysset også med som en opsjon.
Og likeledes er det en opsjon på å skifte ut veilyset på E39 Schancheholen-Auglendshøyden.
Om sykkelveiprosjektet:
- Strekningen Sørmarkveien bru-Sørmarka Strekningen er 1420 meter lang, og har en egen delfrist.
- Sykkelveien Schancheholen-Sørmarkveien bru er foreløpig en opsjon. Strekningen er 1230 meter lang.
- Noe av det som skal skje:
- Bygge sykkelstamvei med asfaltert bredde på fire meter og 0,25 m asfaltert skulder på
hver side - Lange støttemurer av betong og av naturstein
- Støyskjermer
- Sprenging langs E39
- Nytt rekkverk langs E39
- Montering av belysning for Sykkelstamveien
- Omlegging og nyanlegg med kabler og trekkerør for kabeletater
- Omlegging og nyanlegg av kommunale vann- og avløpsledninger med tilhørende
kummer og utrustning - Skilt og oppmerking
Sluttdato for det hele er 8. mai 2026.
Dette blir en konkurranse med forhandlinger, og Vegvesenet planlegger å plukke ut fire leverandører å forhandle med.
Målet er at kontrakten skal kunne signeres 5. april neste år.
Det blir tilbudskonferanse vil 13. september med befaring.
Og frist for å melde seg på til konkurransen er 6. oktober.
– Blir statsbudsjettet vedtatt, er det stor sannsynlighet for at disse fire prosjektene blir satt i gang