Statens vegvesen signerte i dag en rammeavtale med Norconsult og Dr. techn. Olav Olsen, Multiconsult og Rambøll Norge om konseptutvikling og utarbeidelse av forprosjekter for de planlagte brukryssingene over tre av fjordene på E39 i Møre og Romsdal. Det gjelder kryssingene av Vartdalsfjorden fra fastlandet vest for Volda til Hareid, Sulafjorden fra Hareid til Sula, og Halsafjorden fra Øygarden til Betna, nordøst for Molde.
Formålet med avtalen er å utarbeide forprosjekt med prosjektering og detaljering av brukonstruksjonene og tilhørende veglinjer. Nøyaktigheten på kostnadsanslagene for fjordkryssingene skal ha en usikkerhet på under 25 prosent, skriver Vegvesenet i en melding som ble sendt ut etter kontraktsinngåelsen.
– Utarbeidelsen av forprosjektene vil bli gjort i flere trinn, og underveis vil det bli lyst ut flere minikonkurranser for de ulike delene av arbeidet. Avtalen er utformet slik at det bare er de tre leverandørene vi signerte avtale med i dag, som er kvalifisert til å komme med tilbud i minikonkurransene, sier prosjektleder Jørn Arve Hasselø i Statens vegvesen.
Rammeavtalen har en verdi på inntil kr. 150 millioner (eksl. mva.) over fire år. Som oppdragsgiver har Statens vegvesen mulighet til å forlenge avtalen med inntil ett år.
Skandinaviske veier: Etterslep på mer enn 1.000 milliarder kroner
Viktig informasjon på plass
Tidspunktet for inngåelse av rammeavtalen henger sammen med at svaret på prøvene som er tatt fra havbunnen i de tre fjordene ble levert til Statens vegvesen fra laboratoriet i England denne høsten.
Vegvesenet opplyser at analysene som er gjort vil være veldig viktig informasjon i det videre arbeidet med å avgjøre nøyaktig hvor man bør krysse de tre fjordene. Det er i flere år også foretatt målinger av vind, havstrøm og bølger i fjordene.
– Dette gjør at vi nå har et mye sterkere grunnlag til å gå videre med å utvikle løsninger som vil være gjennomførbare, sier Hasselø.
Stad skipstunnel legges snart ut på anbud
Nye mulighetsstudier
De siste årene har det også blitt jobbet med teknologiutvikling av ulike brukonsepter.
– Det har tidligere vært gjennomført mulighetsstudier for alle tre fjordene, men første steg nå vil være å ta en ny gjennomgang av disse med de mer realistiske forutsetningene vi har i dag. Målsettingen er å lande på løsninger som vil være teknisk gjennomførbare og underveis luke ut det som ikke vil fungere, sier Hasselø.
Arbeidet med å utarbeide nye mulighetsstudier starter på nyåret.
Nytt rekkverk kunne forhindret 12 av 74 dødsulykker