Så har Vegvesenet kommet med konkurransen om ny firefeltsvei på E39 fra Hove til Osli i Sandnes kommune. Den strekningen er på nærmere tre kilometer, og er første etappe av ny E39 mellom Ålgård og Hove (totalt cirka 14 kilometer).
Dette er en totalentreprise, og en konkurranse med forhandlinger.
For et års tid siden anslo Vegvesenet at delstrekningen Osli-Hove ville koste snaue 700 millioner kroner.
– Vi ser frem til å komme i gang med den første etappen for E39 Ålgård-Hove. Det skal bygges tre kilometer ny firefeltsvei med flere brukonstruksjoner, lokalveier og gangstier, sier prosjektleder Geir Strømstad i Statens vegvesen i en pressemelding.
Etappen starter ved dagens toplanskryss ved Hove og kobler seg til dagens E39 ved Osli. Prosjektet er en del av Bymiljøpakken.
ÅDT på E39 er på 22.300 (2018-tall) mellom Hove og Bogafjell. Andelen tungtrafikk er cirka 10 prosent.
I utlysingen er prosjektet beskrevet slik:
- Firefeltsvei Hove-Osli: 2750 meter
- Seks bruer og konstruksjoner
- Flere murer
- Tre eksisterende konstruksjoner skal rives.
- Flere støyskjermer og støyvoller
- Omlegging og nyanlegg for kabler, ledninger og veilys
- Ny pumpestasjon ved Bogafjellkrysset.
Sluttdato er satt til 20. mars 2026.
I konkurransen vil Vegvesenet plukke ut tre til fem leverandører som skal forhandle om oppdraget.
Noen av tidsfristene ser slik ut:
- Utvalgte, kvalifiserte leverandører skal gi tilbud 30. september.
- Frist for innlevering av første tilbud: 11. november.
- Tildeling av kontrakt: 27. januar 2023.
Tilbudskonferanse blir i Sandnes eller digitalt 9. august.
Og frist for å melde seg på som kvalifisert til konkurransen er 14. september.
Vegvesenet: Har aldri sett denne typen skade på en så ny bru