Tromsø er en by i vekst, slår kommunen fast i konkurransegrunnlaget. Her er Petersborggata en av byens hovedårer for buss til og fra sentrum samt sykehus og universitet.
En del av gata har navnet Gyllenborgbrua, og den er sine 50 eller 60 år gammel. En god stund har det vært snakk om å utbedre denne slitne konstruksjonen, og konkurranser har vært utlyst både i 2020 og i midten av 2021. Ja, også i 2019 var det snakk om å utbedre brua. Men i juni 2021 skrev avisa Nordlys om brua: Utbedringen skulle ha kostet 20 millioner kroner, men etter to kostnadssprekker var den blitt dobbelt så dyr.
Thomas Hagberg i Tromsø kommune forteller litt om bakgrunnen i en epost til Veier24: – Denne entreprisen har vært lyst ut to ganger tidligere – i mars 2021 og i mai 2022. Konkurransen i 2021 ble avlyst fordi de innkomne tilbudene oversteg budsjettet. Konkurransen i 2022 ble avlyst fordi framdriften i tilbudene ikke var i tråd med hva Tromsø kommune hadde sett for seg. Anleggsområdet ligger i nærheten av en skole, og arbeidene må i hovedsak foregå i skoleferien.
Men nå er det tydeligvis i hvert fall rom i budsjettet, for Tromsø kommune har invitert til en åpen tilbudskonkurranse for veiprosjektet 6924 – Utbedring Gyllenborgbrua.
Brua bærer deler av nordgående kjørefelt og fortauet på strekningen mellom
Petersborggata nummer 50 og 63.
Kommunen vil for det første ha en løsning som ikke krever mye vedlikehold. Og for det andre en løsning «som samtidig bidrar til gode assossiasjoner for barn og unge som opplever konstruksjonen fra skolegården og øvrige som ser konstruksjonen fra nærliggende områder som sentrum», som det står i konkurransegrunnlaget.
Med andre ord: Ei bru som ikke er stygg, men ser pen ut, også sett nedenfra.
Forutsetningene: Brua er bygd på 1960- eller 1970-tallet og er fundamentert
på løsmasser. Den består av 44 brupilarer og et massivt betongdekke.
Og slik skal det løses: Denne entreprisen gjelder først og fremst en ny spuntvegg på 190 meter langs dagens bru. Deler av brua skal rives. Dessuten skal entreprenøren fylle opp og bygge opp ny vei i begge kjørefelt samt fortau.
I korte trekk vil det si:
- Veioverbygning i nordgående kjørefelt og fortau skal saneres
- Betongdekket skal saneres
- Dagens brupilarer blir stående
- Ny spuntvegg skal forankres til brupilarer og fjell, og bekles med spiler i tre og betong
- Bak muren skal det fylles med drenerende masser som komprimeres lagvis
- Ny veioverbygning og overvannsdrenering
- Tilrettelegging for strømuttak til belysning av skolegård, kunstverk og sanntidsinformasjon for buss
- Dagens to bussholdeplasser samles til én felles holdeplass
Det blir et omfattende system for trafikkavvikling for mye av arbeidet. Det krever god planlegging i samarbeid med kommunen og Troms fylkestrafikk.
Prosjektet er tildelt klimasats-midler fra Miljødirektoratet. Det innebærer at det er rapporteringskrav for entreprenøren.
Kommunen vil også ha tilbud på to opsjoner når det gjelder rekkverket i Petersborggata:
- Opsjon 1: Tilbud på å sette opp nytt rekkverk i Petersborggata etter at Gyllenborgbrua er ferdig. Det nye rekkverket skal følge hele strekket til dagens rekkverk (cirka 185 meter).
- Opsjon 2: Tilbud på å restaurere dagens blå smijernsrekkverk i Petersborggata. Restaurert rekkverk skal remonteres etter at bruarbeidene er ferdige.
Kommunen vil vekte tilbudene på denne måten:
- Tilbudssummen har 70 prosent vekting, og blir evaluert på basis av en avregningsmetode.
- Klima og miljø vektes med 30 prosent.
Anleggsområdet ligger nær en skole. På grunn av bråk fra spuntarbeidet vil kommunen helst at anleggsstart settes til starten av skoleferien (22. juni), slik at særlig det støyende arbeidet kan pågå mens det er skoleferie.
Petersborggata må være åpen for trafikk fra og med 1. oktober 2023.
Kommunen holder befaring 11. januar, og tilbudsfrist er 31. januar.
Nå blir denne trebrua erstattet med betongbru