PROSJEKTER

Nå starter byggingen av E6 Ranheim-Værnes

Første del av de 23 kilometrene skal stå ferdig i 2023.

Statsminister Erna Solberg fikk ta det første spadetaket for ny E6 fra Ranheim til Værnes. Ordfører i Stjørdal kommune, Ivar Vigdenes, stilte opp som trillebårehjelper. Til venstre: Johan Arnt Vatnan, utbyggingsdirektør i Nye Veier.
Statsminister Erna Solberg fikk ta det første spadetaket for ny E6 fra Ranheim til Værnes. Ordfører i Stjørdal kommune, Ivar Vigdenes, stilte opp som trillebårehjelper. Til venstre: Johan Arnt Vatnan, utbyggingsdirektør i Nye Veier. Foto: Nye Veier
1. sep. 2020 - 15:56

– Bedre veier vil bety bedre sammenbygging, større arbeidsmarkedsregion og bedre muligheter for næringslivet i Trøndelag, hvor ikke alle kan jobbe digitalt. Det er fortsatt mange i vårt land som trenger fysisk transport for å få tingene gjort. Vi mener det er riktig å bygge landet sammen, sa statsminister Solberg til de fremmøtte når anleggsstarten ble markert i dag.

– Nå starter vi den videre utbyggingen av E6 nordover fra Trondheim. Strekningen mellom Ranheim og Værnes er et stort veiprosjekt som store deler av Trøndelag får nytte av når den står klar. Veien er et viktig bindeledd mellom Trondheim by og Stjørdal og flyplassen. Med en firefelts motorvei på denne strekningen får vi en trafikksikker og effektiv reisevei for både næringsliv og innbyggerne i regionen, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.

Strekningen Ranheim-Værnes er 23 kilometer lang og bygges som firefelts motorvei med fartsgrense på 110 km/t. Reisetiden reduseres med opp mot fem minutter.

Prosjektet er det første av to store utbyggingsprosjekter som skal gjennomføres av Nye Veier på E6-strekningen nordover fra Trondheim. Byggestart er 1. september 2020, og hele strekningen er planlagt ferdig 2025.

Nye Veier planlegger tre delåpninger i perioden:

  • Ranheim-Reitan: 2023
  • Reitan-Hommelvik: 2024
  • Hommelvik-Værnes: 2025

– Denne regjeringen har satset stort på samferdsel. Økningene til samferdselsbudsjettene er nesten doblet siden 2013. Mye av dette har kommet veiene i Norge til gode. Veiene vi bygger i dag, skal være trafikksikre i mange år, og firefelts motorvei er det mest trafikksikre vi kan bygge. Videre har Nye Veier fått veien til å bli mer samfunnsøkonomisk lønnsom. Det betyr at de gjennom gode løsninger har fått på plass en billigst mulig vei, som er trygg å kjøre på når den står klar, sier Hareide i pressemeldingen.

Administrerende direktør Ada Jakobsen i Maritime Cleantech mener regjeringen har kastet maritime klimaambisjoner på båten i forslaget til neste års statsbudsjett.
Les også

Skipsfartstopp: – Vi er enda lengre unna klimamålene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.