PROSJEKTER

Nå starter byggingen av ny E6 forbi Trofors

Den største flaskehalsen på E6 Helgeland erstattes av en ny vei med 90-sone.

Konkurranse med forhandlinger er lærerikt og øker presisjonen i leveransen, mener adm. dir. Frode Nilsen i LNS. Tv. utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik.
Konkurranse med forhandlinger er lærerikt og øker presisjonen i leveransen, mener adm. dir. Frode Nilsen i LNS. Tv. utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik. Foto: Statens vegvesen
26. sep. 2021 - 21:11

– Det er befriende å endelig få starte byggingen av denne strekningen. For å bygge riktig i et så krevende område har det vært helt rett å bruke mye tid på planlegginga og forhandlinger med entreprenørene. Nå er vi sikre på at veien bygges på den best mulige måten, til beste for alle som skal bruke den.

Det sier utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik, i en pressemeldin fa Statens vegvesen.

Fredag ble byggestart markert for ny E6 i Grane kommune på Helgeland.

Lang historie

Helt siden 1977 har vanskelig terreng, trøblete grunnforhold samt skiftende politiske prioriteringer gjort det vanskelig for politikerne å enes om en endelig plassering av veien. Så sent som i 2020 måtte vedtatt reguleringsplan endres da grunnen i traseen også viste seg å være for dårlig til å bygge på.

Fornøyd trio. Fv. ordfører i Grane, Ellen Schjølberg (Sp), utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik og adm. dir. Frode Nilsen i LNS. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Fornøyd trio. Fv. ordfører i Grane, Ellen Schjølberg (Sp), utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik og adm. dir. Frode Nilsen i LNS. Foto:  Statens vegvesen

– Dette er en merkedag og vi er vi jublende glad, for nå vet vi med sikkert at vi får ny vei. For oss er dette første etappe av tre parseller som skal gi ny veg helt til Trøndelag grense. Nå må Nordlands grense-Majahaug og Flyum-Kappfjelli også bygges. Dette har Arbeiderpartiet og Senterpartiet så godt som lovet oss, sier ordfører i Grane kommune, Ellen Schjølberg (Sp).

Krevende forhold

Fra Svenningelv til Lien skal det bygges 10,3 kilometer ny vei i ny trase vest for dagens E6. Den legges ganske høyt opp i terrenget på andre siden av Svenningelva og Vefsna. Det nye veianlegget får 90 km/t-sone, to store bruer og to tunneler, samt nytt kryss til tettstedet Trofors i Grane kommune. Blant de største utfordringene: To kryssinger av Nordlandsbanen, samt veibygging gjennom områder med dårlig grunn, myr og syredannende berggrunn.

E6 forbi Trofors har lenge vært en ulykkesbelastet flaskehals med smal veibane og mange svinger. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
E6 forbi Trofors har lenge vært en ulykkesbelastet flaskehals med smal veibane og mange svinger. Foto:  Statens vegvesen

– Dette er et spennende og viktig prosjekt for oss og vi ser frem til å komme ordentlig i gang med byggingen over nyttår, sier Frode Nilsen, adm. dir. i LNS.

Entreprenøren forteller om anbudsprosessen Statens vegvesen har gjennomført: – Vi har lært mye om prosjektet gjennom gode forhandlinger og vi kan derfor levere langt mer presist på bestillingen enn i anbud uten forhandlinger. Kvaliteten på den ferdige veien blir kort og godt bedre, sier Nilsen.

Med gode løsninger og høy kvalitet vant selskapet byggekontrakten i skarp konkurranse med to andre tilbydere. LNS hadde samlet sett det beste tilbudet basert på tilbudspris og kvalitet.

Det nye veianlegget skal etter planen tas i bruk i siste del av 2025.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.