BRUER

Nå starter byggingen av verdens største heldigitale hengebru

Nye Sotra bru er verdens største heldigitale hengebru. Neste uke skal de ferdigstøpte senkekassene til brutårnet i Knarrevika fraktes på lekter og senkes på plass.

Nye Sotra bru.
Nye Sotra bru. Illustrasjon: Norconsult/Nordic
22. sep. 2023 - 11:25

Prosjektering og designet på broen er nå klart og det markerer en ny, stor milepæl i prosjektet. Brua er en del av nytt Sotrasamband mellom Kolltveit og Storavatnet, og er designet og prosjektert av Norconsult for Sotra Link. OPS-prosjektet riksvei 555 Sotrasambandet startet byggingen i vår og skal åpne for trafikk til sommeren 2027. Brua har et hovedspenn på 608 meter og en lengde på 901 meter, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Klare til å støpe brutårnet i Knarrevika

Senkekassene er støpt og står ferdige på CCB-BASEN på Ågotnes. Mandag neste uke skal de løftes over på lekter og bli fraktet til Knarrevika. Prosjektet starter nå med brufundamentene i Knarrevika på Øygardensida mens det blir sprengt for de østre brutårna som skal stå i Drotningsvik.

Tverrsnitt gjennom brutårn og viadukt Knarrvika sett fra Knarrvika mot Drotningsvik. På bildet fra BIM-modellen til Norconsult ser man flere av detaljene i modellen, blant annet spennarmering, avfuktningsanlegg, ulike kjøresterke rekkverk, støyskjermer og klatresikkert rekkverk. <i>Illustrasjon:  Norconsult/Nordic</i>
Tverrsnitt gjennom brutårn og viadukt Knarrvika sett fra Knarrvika mot Drotningsvik. På bildet fra BIM-modellen til Norconsult ser man flere av detaljene i modellen, blant annet spennarmering, avfuktningsanlegg, ulike kjøresterke rekkverk, støyskjermer og klatresikkert rekkverk. Illustrasjon:  Norconsult/Nordic

– Når senkekassene kommer på plass tidlig neste uke er vi ordentlig i gang med å bygge ny Sotra bru, og det er veldig stas. Når de er på plass kan arbeidet med å støpe selve fundamentet til brutårnet kommet i gang, sier kontraktsansvarlig for Nye Sotrabru i Statens vegvesen, Håkon Matre i pressemeldingen.

Senkekassene er om lag 10 x 5 meter, har en vekt rundt 228 tonn hver og skal senkes ned til fire meters dybde. Kassene er forskaling til støpingen av fundament til de 145 meter høye brutårnene.

Krevende operasjon

Dagslys, vind og flo/ fjære spiller inn når store element skal føres på plass, forteller Matre.

– Det er en stor og krevende operasjon for å få senkekassene på rett plass. Når lekteren kommer inn til Knarravika blir kassene løftet ned i sjøen med en flytekran og dykkere vil være i vannet for å påse at anbringelsen blir riktig.

I tillegg vil en undervannsdrone bistå med å sikre at anbringelsen er rett. Og for å finne rett anbringelse er det ikke opp med en stor papirrull – nei, da er det en tur inn i den digitale modellen som gjelder – for broen finnes ikke på papir, den er heldigital.

Verdens største heldigitale bru

Nye Sotra bru er verdens største bro som er heldigital i både prosjektering og utførelse, og etter hvert forvaltning når den står ferdig. Dette er ikke gjort i en så stor skala tidligere.

Norconsult har konstruert brua digitalt med alle detaljer, og modellen blir som en digital tvilling til den fysiske brua. Det vil si at brua blir bygd uten tegninger og med den digitale modellen som den eneste kilden til sannheten for alle parter. Statens vegvesen stiller strenge krav i sine kontrakter for å fremme innovasjon og utvikling av digitale løsninger.

Tverrsnitt av brukassen ved tårn Knarrvika. På bildet tatt fra BIM-modellen til Norconsult ser man kompleksiteten i stålkassen med avfuktingsanlegg, ulike rekkverksløsninger, samt opphengt kjørbar vedlikeholdsvogn. <i>Illustrasjon:  Norconsult/Nordic</i>
Tverrsnitt av brukassen ved tårn Knarrvika. På bildet tatt fra BIM-modellen til Norconsult ser man kompleksiteten i stålkassen med avfuktingsanlegg, ulike rekkverksløsninger, samt opphengt kjørbar vedlikeholdsvogn. Illustrasjon:  Norconsult/Nordic

– Fagmiljøet i Norge er fremst i verden på modellbasert design og prosjektering og det er Norconsult sitt arbeid med nye Sotra bru et godt eksempel på, sier Matre i meldingen.

En kilde til informasjon

De digitale modellene har gjentatte fordeler enn tradisjonelle tegninger, som for eksempel å lette forståelsen mellom parter, redusere feil, misforståelser og forsinkelser i byggefasen.

Alle utførende fagdisipliner skal bruke modellen og finner arbeidsbeskrivelsene sine der. Det er én kilde til informasjon. Det gir god kommunikasjon, mindre misforståelser og bedre samhandling med de ulike entreprenørene underveis i byggeprosessen. Det er mange parter og personer involvert i en så stor bru og behovet for oppdatert informasjon er stort. Risikoen for feil blir mindre og kvaliteten på det ferdige produktet blir bedre.

De digitale modellene er også utgangspunktet for å kunne drive videre forvaltning av broen digitalt etter at den er åpnet for trafikk.

Databaser med strukturert data

Å bygge modellbasert på denne måten er fremtiden, og gevinstene er mange. Modellene er bygde opp som databaser med strukturert data som gir store muligheter for optimalisering av prosjekt. For eksempel kan man bruke data om materialer til å optimalisere for bærekraft. Denne måten å samle sammen og systematisere data tilknyttet prosjektering av samferdselsprosjekter blir det mer av fremover, sammen med kunstig intelligens og maskinlæring. Det kan gi gevinster i økt kvalitet, lavere kostnader og mer bærekraftig planlegging, bygging og vedlikehold av samferdselsprosjekter i fremtiden.

Dobbel brurekord

Det er ikke bredden en tradisjonelt sett er mest opptatt av når en snakker om hengebruer men ny Sotra bru kan smykke seg med nok en rekord.

– Ja, det stemmer, mens sine 29,5 meter bredde er hun også Norges bredeste hengebru, sier Matre.

Ny Sotrabru blir 29,5 meter bred med fire kjørefelt og sykkelvei med fortau.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.