Kirkenes i Finnmark er det nordlige startpunktet for E105. For noen år siden hadde Veidekke oppdraget med å bygge deler av ny europavei sørover fra byen.
Kontrakten hadde i utgangspunktet en verdi på rundt 270 millioner eks. mva.
I ettertid er det blitt uenighet om hvor mye Vegvesenet skulle betale, når pengene skulle ha vært betalt, og hvor mye renter entreprenøren skal beregne seg for eventuell uteblitt betaling.
Formelt hette prosjektet E105 Parsell 1 Bjørkheim-Elvenes. Bjørkheim ligger sør for Kirkenes, mens Elvenes ligger ved oset der Pasvikelva renner ut i Bøkfjorden.
5,5 kilometer vei
Her bygde Veidekke en strekning på rundt 5,5 kilometer, inkludert tunnel på 690 meter gjennom Trifonhøgda, samt litt av hvert av andre ting. Cirka 2,2 kilometer av den nye europaveien fikk helt ny trasé, og ellers ble gamleveien oppgradert.
Arbeidene pågikk fra september 2014, og skulle vært avsluttet i juli 2016. Prosjektet ble forsinket og åpnet i først september 2017, men det var ikke Veidekke sin skyld. Årsaken var hovedsakelig at konkurransen om Bøkfjordbrua (i en egen entreprise) rett ved siden av Trifontunnelen måtte lyses ut på nytt.
– Dette er det største vegprosjektet i øst-Finnmark på mange år, og har på alle måter vært et vellykket prosjekt, sa Vegvesenets prosjektleder Kaare Ramberg til Våre Veger høsten 2017.
Så ble det kanskje ikke helt slik likevel.
Krever 19,3 millioner kroner
Veidekke har stevnet staten ved Statens vegvesen for oppgjøret etter dette prosjektet. 27. januar starter rettssaken i Øst-Finnmark tingrett.
Det handler mest om renter, og en del om dagmulkt.
Veidekke mener de har et ubetalt, fakturert rentekrav på til sammen vel 14,7 millioner kroner. Snaue 8,4 millioner av dette beløpet gjelder renter for avdragsfakturaer for kontraktsarbeid, mens drøye 6,3 millioner gjelder renter for fakturaer for tilleggsarbeid.
I tillegg kommer moms og forsinkelsesrenter på vel 4,6 millioner kroner, slik at Veidekkes totale krav er på i overkant av 19,3 millioner kroner.
Vegvesenet mener på sin side at det ikke finnes grunnlag for forsinkelsesrenter, da tilfredsstillende dokumentasjon først har blitt oversendt etter forfallstidspunktet oppgitt i fakturaene.
Veidekke mener videre at Vegvesenets svar på sluttoppstillingen ikke tilfredsstilte kravene i NS 8406. Dermed har byggherren tapt sin rett til å fremme innsigelser i anledning Veidekkes krav, samt sin rett til å fremme motkrav, ifølge Veidekke.
Vegvesenet krever ni millioner
Vegvesenet har fremmet motkrav, og krever nesten ni millioner kroner i dagmulkt. Bakgrunnen for mulkten er at Veidekke skal ha oversittet to frister, og leverte FDV (dokumentasjon av forvaltning, drift og vedlikehold) for sent.
Vegvesenet angir også at faktureringen av enkelte notaer ikke har fulgt dokumentasjonskravene i NS 8406. For noen notaer er kravet oppfylt, men byggherren har holdt dem tilbake på grunn av berettigede motkrav knyttet til dagmulkt.
Det er satt av tre uker (med fri på fredag i hver uke) til saken.
Og opplegget for rettssaken illustrerer hvordan det kan være å gjennomføre rettsforhandlinger i vårt langstrakte land når både to Oslo-advokater og Øst-Finnmark tingrett i Vadsø er involvert. Partenes advokater er enige om at den eneste praktiske flyavgangen fra Vadsø til Oslo på torsdager tilsier at rettsdagen bør avsluttes senest klokka 13.