PROSJEKTER

Nå starter rettssaken: Veidekke krever nesten 20 mill av Vegvesenet for E105 ved Kirkenes

Mens Vegvesenet krever nesten ni millioner kroner i dagmulkt.

Trifontunnelen er på 680 meter, og går i østenden rett ut på Bøkfjordbrua.
Trifontunnelen er på 680 meter, og går i østenden rett ut på Bøkfjordbrua. Foto: Jarle Skoglund
24. jan. 2020 - 05:11 | Endret 5. mai 2020 - 17:59

Kirkenes i Finnmark er det nordlige startpunktet for E105. For noen år siden hadde Veidekke oppdraget med å bygge deler av ny europavei sørover fra byen.

Kontrakten hadde i utgangspunktet en verdi på rundt 270 millioner eks. mva.

I ettertid er det blitt uenighet om hvor mye Vegvesenet skulle betale, når pengene skulle ha vært betalt, og hvor mye renter entreprenøren skal beregne seg for eventuell uteblitt betaling.

Formelt hette prosjektet E105 Parsell 1 Bjørkheim-Elvenes. Bjørkheim ligger sør for Kirkenes, mens Elvenes ligger ved oset der Pasvikelva renner ut i Bøkfjorden.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har satt av 50 millioner kroner til å starte utbyggingen av E45 ved Kløfta i Finnmark.
Les også

Lover penger til nytt veiprosjekt i Finnmark

5,5 kilometer vei

Her bygde Veidekke en strekning på rundt 5,5 kilometer, inkludert tunnel på 690 meter gjennom Trifonhøgda, samt litt av hvert av andre ting. Cirka 2,2 kilometer av den nye europaveien fikk helt ny trasé, og ellers ble gamleveien oppgradert.

Arbeidene pågikk fra september 2014, og skulle vært avsluttet i juli 2016. Prosjektet ble forsinket og åpnet i først september 2017, men det var ikke Veidekke sin skyld. Årsaken var hovedsakelig at konkurransen om Bøkfjordbrua (i en egen entreprise) rett ved siden av Trifontunnelen måtte lyses ut på nytt.

– Dette er det største vegprosjektet i øst-Finnmark på mange år, og har på alle måter vært et vellykket prosjekt, sa Vegvesenets prosjektleder Kaare Ramberg til Våre Veger høsten 2017.

Så ble det kanskje ikke helt slik likevel.

Kronprins Haakon under et besøk hos Veidekke i Oslo januar i fjor.
Les også

Veidekke hadde over ti milliarder i omsetning i andre kvartal

Krever 19,3 millioner kroner 

Veidekke har stevnet staten ved Statens vegvesen for oppgjøret etter dette prosjektet. 27. januar starter rettssaken i Øst-Finnmark tingrett.

Det handler mest om renter, og en del om dagmulkt.

Veidekke mener de har et ubetalt, fakturert rentekrav på til sammen vel 14,7 millioner kroner. Snaue 8,4 millioner av dette beløpet gjelder renter for avdragsfakturaer for kontraktsarbeid, mens drøye 6,3 millioner gjelder renter for fakturaer for tilleggsarbeid.

I tillegg kommer moms og forsinkelsesrenter på vel 4,6 millioner kroner, slik at Veidekkes totale krav er på i overkant av 19,3 millioner kroner.

Vegvesenet mener på sin side at det ikke finnes grunnlag for forsinkelsesrenter, da tilfredsstillende dokumentasjon først har blitt oversendt etter forfallstidspunktet oppgitt i fakturaene.

Veidekke mener videre at Vegvesenets svar på sluttoppstillingen ikke tilfredsstilte kravene i NS 8406. Dermed har byggherren tapt sin rett til å fremme innsigelser i anledning Veidekkes krav, samt sin rett til å fremme motkrav, ifølge Veidekke.

Skinnene på nedsiden av autovernet er ment å sikre motorsyklister fra å treffe stolpene på autovernet ved en eventuell ulykke.
Les også

Nytt rekkverk kunne forhindret 12 av 74 dødsulykker

Vegvesenet krever ni millioner 

Vegvesenet har fremmet motkrav, og krever nesten ni millioner kroner i dagmulkt. Bakgrunnen for mulkten er at Veidekke skal ha oversittet to frister, og leverte FDV (dokumentasjon av forvaltning, drift og vedlikehold) for sent.

Vegvesenet angir også at faktureringen av enkelte notaer ikke har fulgt dokumentasjonskravene i NS 8406. For noen notaer er kravet oppfylt, men byggherren har holdt dem tilbake på grunn av berettigede motkrav knyttet til dagmulkt.

Det er satt av tre uker (med fri på fredag i hver uke) til saken.

Og opplegget for rettssaken illustrerer hvordan det kan være å gjennomføre rettsforhandlinger i vårt langstrakte land når både to Oslo-advokater og Øst-Finnmark tingrett i Vadsø er involvert. Partenes advokater er enige om at den eneste praktiske flyavgangen fra Vadsø til Oslo på torsdager tilsier at rettsdagen bør avsluttes senest klokka 13.

Bildet er tatt noen uker etter at Tretten bru kollapset 15. august 2022.
Les også

Vegtilsynet: Svakheter ved Vegvesenets system

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.