Det høyeste tilbudet er mer enn dobbelt så stort som kostnadsrammen, og selv det laveste tilbudet ligger så mye som 35 prosent over.
Byggingen av nye fergekaier på fylkesvei 49 Jondal-Tørvikbygd i Hardanger ble lyst ut for første gang i sommer.
Men ved anbudsåpningen 21. august var det ingen entreprenører som hadde meldt interesse.
Vegvesenet fikk tilbakemeldinger om at byggetiden var i snaueste laget. Derfor ble konkurransen lyst ut på nytt, og med en frist for ferdigstilling som var flyttet fra 15. februar til 15. juni 2020.
Nå, etter den nye tilbudsfristen, har fire tilbud kommet inn. Her er de:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
BMO Entreprenør | 33.741.906 |
Byggservice | 38.137.535 |
Secora | 39.554.025 |
Mesta | 51.482.936 |
NB: Vegvesenet skal som alltid kontrollregne og evaluere tilbudene.
– Vi har fått inn fire tilbud, og det er vi forsåvidt fornøyd med, sier Vegvesenets prosjektleder Rolf Nordeide til Veier24.
- Statens vegvesen: Molde får den nye nasjonale fergeavdelingen
Finnes det penger?
– Men det laveste tilbudet er på drøye 33 millioner kroner, og det er noe høyere enn den anslåtte kostnadsrammen på 25 millioner kroner. Så nå må vi ta en runde med fylkeskommunen for å finne ut om vi har finansieringen på plass, sier Nordeide til Veier24.
Arbeidene kan kort beskrives slik: Riving av eksisterende fergekaibru, ombygging av brubås og etablering av ny og større fergekaibru. Jobben inkluderer produksjon og montasje av nye heisetårn, ny heisebjelke og ny fergekaibru.
Oppstillingsplassen i Tørvikbygd skal utvides noe med fylling i sjøen mot sør. Eksisterende kommunal kai i Jondal mot sør kommer i konflikt med ny brubås, og må tilpasses denne.