NASJONALE TURISTVEGER

Nasjonale turistveger: Nå skal Torghatten bygges ut med stier og parkeringsplasser

Vegvesenet har lyst ut to nye entrepriser ved Torghatten.

Skisse av servicebygget, slik det er tenkt ved Torghatten.
Skisse av servicebygget, slik det er tenkt ved Torghatten. Illustrasjon: Atelier Oslo Sivilarkitekter MNA
27. apr. 2022 - 21:39

Vegvesenet har lyst ut to nye oppdrag ved Torghatten på Helgeland.

  • Den ene entreprisen handler om å bygge nytt servicebygg, stisystem og tiltak langs fylkesvei 7234.
  • Entreprise to gjelder tilrettelegging av tursti rundt og gjennom Torghatten.

Som byggherren beskriver det: Torghatten er en av ti særskilte attraksjoner langs Nasjonale turistveger.

Nå skal etaten sørge for en større oppgradering av hele området. Arbeidene er delt i to entrepriser.

I det ene oppdraget skal entreprenøren bygge et nytt servicebygg fordelt på tre mindre, frittstående bygg under samme tak. Byggene inneholder fire toaletter og et lite utstillingslokale. I tilknytning til servicebygget skal det etableres et oppholdsareal i betong med benker, infotavle samt sykkelparkering med lademuligheter.

Sør for servicebygget skal det bli en ny parkeringsplass med totalt 76 plasser. Langs fylkesvei 7234 skal det bygges bussholdeplass i forkant av servicebygget, samt fire oppstillingsplasser for busser og fortau langs fylkesveien.

Fra servicebygget skal det bli en universelt utformet gangsti mot Sørfjæra og Hattlia. Entreprisen omfatter også benker og informasjonstavler samt montering av ny trapp inne i Torghatthullet.

Den andre entreprisen er ikke så veirelatert, men handler om utbedring av eksisterende sti, samt bygging av trapper i bratta opp til Torghatten og sti gjennom selve hullet.

Statens vegvesen har gjort såkalte forberedende tiltak: De har inspisert og spettrensket fjellveggene inn mot Torghatthullet og i selve hullet. Det skal redusere faren for steinsprang når det blir økt aktivitet i området. Norconsult har hatt ansvaret for ingeniørgeologien, mens Stetind har gjennomført selve rensken.

For de nye kontraktene venter Vegvesenet at det blir oppstart i 2022. Sluttfrist er 1. juni 2024.

Modell fra Verpen, med kryss og portal til Oslofjordtunnelen.
Les også

Seks entreprenører vil bygge ny Oslofjordtunnel

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.