NASJONALE TURISTVEIER

Nasjonale turistveger søker nye formgivere

Statens vegvesen ønsker nå å inngå avtaler med arkitekter og landskapsarkitekter til å utforme fremtidens turistveiattraksjoner.

Trælvikosen, Helgelandskysten. Arkitekt: Snøhetta. Landskapsarkitekt: Thea Kvamme Hartman. Fullført 2022.
Trælvikosen, Helgelandskysten. Arkitekt: Snøhetta. Landskapsarkitekt: Thea Kvamme Hartman. Fullført 2022. Foto: Ivar Kvaal
29. sep. 2022 - 10:15

Utviklingen av attraksjonen Nasjonale turistveger har pågått i snart tre tiår med i alt 175 realiserte prosjekter ved utgangen av 2022, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Espenes, Hardanger. Arkitekt: Code arkitektur. Fullført 2022. <i>Foto:  Fovea.Studio</i>
Espenes, Hardanger. Arkitekt: Code arkitektur. Fullført 2022. Foto:  Fovea.Studio

Så langt har et 50-talls formgivere deltatt i arbeidet med å gjøre Nasjonale turistveger til en attraksjon som vekker oppsikt langt utenfor Norge og bidrar til å styrke næringen i distriktene.

Som byggherre har Statens vegvesen gjennom Nasjonale turistveger en ambisjon om å bidra til å utvikle arkitektfaget i Norge. I to tidligere runder har Nasjonale turistveger gått bredt ut for å velge ut arkitekter og landskapsarkitekter til å utforme turistveiprosjekter, først i 2007 og sist i 2014.

Nå kommer etaten med en tredje runde for å finne fram til nye formgivere til prosjekter i perioden 2023-2029. Prosjektene ligger spredt over hele landet og omfatter alt fra mindre stoppesteder og utsiktspunkt til rasteplasser med servicebygg.

Kleivodden, Andøya. Landskapsarkitekt: Landskapsfabrikken - Inge Dahlman. Fullført 2013. <i>Foto:  Roger Ellingsen</i>
Kleivodden, Andøya. Landskapsarkitekt: Landskapsfabrikken - Inge Dahlman. Fullført 2013. Foto:  Roger Ellingsen

Formålet med anskaffelsen er å inngå rammeavtaler med et utvalg av den nye generasjonens arkitekter og landskapsarkitekter for å designe fremtidens turistvegprosjekter. Tildeling av kontrakter innenfor rammeavtalen vil som regel skje ved fornyet konkurranse mellom arkitektene som blitt inkludert i avtalen.

For å bli innlemmet som leverandør i rammeavtalen er det et krav om at formgiveren har kontor med base i Norge, samt ikke tidligere har deltatt i utforming av turistvegprosjekter.

Søknadsfrist er satt til 4. oktober 2022.

Hydrogen som drivstoff skal bli mer tilgjengeling for den norske maritime næringen med Enova-støtte.
Les også

Deler ut nær 800 millioner til hydrogenprosjekter

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.