Foto: Arash A. Nejad

Asfalten er blitt kalt bransjens sorte gull.
Nå er fresemassene det nye gullet. Asfalten som legges på veien inneholder 10 % gjenbrukt asfalt.
Fresemaskinen leder an i hele asfalttoget, som kan strekke seg over flere hundre meter.
Feiebiler sørger for at det nyfreste underlaget er rent før ny asfalt legges på.
Lastebiler tipper asfalten i for-materen. Den kverner massene så de holder jevn og god kvalitet.
Asfaltutleggeren er hjertet i operasjonen.
Maskinene gjør det meste, men operatørene må passe på og følge med.
Enden på toget: To valser som komprimerer den nye asfalten.
SAMFERDSEL

Nattmenneskene: Her legger de 1000 tonn asfalt i løpet av natta

På disse 11 kilometrene av E6 går det mer trafikk enn på de fleste andre veier i landet. Å legge ny asfalt her er et krevende puslespill med digre brikker.

Gi bort artikkelen
Kommenter
Arash NejadArash NejadFotojournalist
19. mai 2024 - 05:00
Les mer om:
Gi bort artikkelen
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.