Metoden CO2-kalkulatoren bygger på er en rekke faktorer i asfaltproduksjonen: Hvilket asfaltverk som velges, hvor mye gjenbruksasfalt som benyttes, produksjonstemperatur og hvilken brenseltype som blir brukt. Dataene fra produksjonen sammenlignes videre med en tradisjonell asfaltproduksjon.
NCC har tilbudt markedet i Norden lavtemperaturasfalt (LTA) og den patenterte produksjonsmåten NCC Green Asphalt i en årrekke. Med det nyutviklede CO2-regnskapet tar NCC asfaltproduksjonen et skritt videre ved at produksjonsmetoden og asfaltproduktet nå integreres i større grad enn tidligere, skriver NCC i en pressemelding.
Lavtemperaturasfalt, i kombinasjon med gjenbruksasfalt, grønn strøm, trepellets og moderne asfaltfabrikker bidrar til at produksjonsmetoden NCC Green Asphalt blir markedets mest bærekraftige asfaltløsning.
– Vi har i NCC jobbet med å utvikle gode og bærekraftige asfaltløsninger i lang tid. Når vi nå presenterer en CO2-kalulator og et CO2-regnskap for asfaltprosjektene vi gjennomfører, mener jeg at vi bidrar til å drive utviklingen et viktig skritt videre. Vi stiller krav til oss selv og bidrar til at våre kunder får dokumentert sine CO2-utslipp på en svær god måte, sier direktør i NCC Industry, Joar Caspersen, i meldingen.
NCC har asfaltvirksomhet i alle de nordiske landene og CO2-kalkulator og CO2-regnskap for asfaltprosjektene blir i disse dager lansert i alle land.
Forutsetninger:
NCC Industry baserer utregningen på NCC Green Asphalt sammenlignet med den tradisjonelle måten å produsere asfalttypen AGB 11 160/220.
Tradisjonell produksjonsmetode:
- Asfalten varmes opp med LFO
- Jomfruelig steinmaterialer
- 170⁰ C produksjonstemperatur
- Amin som vedheft
Beregningen gjøres med en livssyklusanalyse (LCA) og omfatter utslipp fra begynnelse til slutt.
Beregningen er gjort i henhold til standarden EN 15804:2012+A2:2019.
Ørsted: Skrinlegger planene om Europas største metanolfabrikk