Møre og Romsdal fylke kom i starten av juni med en ny todelt asfaltkontrakt med det formelle navnet 2023-61 Asfaltkontrakter del II 2023.
De to delkontraktene er dels for Sunnmøre og dels for Nordmøre og Romsdal. Totalverdi var anslått til henholdsvis 18 og åtte millioner kroner.
Og slik ser tilbudene ut:
Sunnmøre:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. før CO2-beregning | Tilbudssum etter CO2-beregning |
NCC Industry | 21.715.255 | 21.773.755 |
Veidekke Industri | 23.492.205 | 23.492.205 |
Nordmøre og Romsdal:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Veidekke Industri | 11.525.254 |
Med de laveste tilbudsprisene som utgangspunkt blir det en sum på rundt 33,3 millioner kroner, og det er 28 prosent høyere enn fylkets anslåtte verdi.
Noen vil kanskje tro at prisveksten virkelig har tatt fart, men differansen har sin forklaring. Det ligger mer jobb i kontraktene enn det prisanslaget tar høyde for.
– Årsaken til at det er en høyere differanse på mottatt tilbud sett mot byggherreoverslaget, er fordi fylkeskommunen ikke har tatt med priser for diverse lappearbeid i overslaget. Ser vi på de prisene isolert sett er de i samsvar med prisnivået fra tidligere i år, opplyser Asbjørn Lode i fylket til Veier24.
– På Sunnmøre ble det i tillegg tilført en strekning med asfalt i konkurranseperioden uten at byggherreoverslaget ble justert, sier han.
Fylket tar dessuten forbehold om at tilbudene skal kvalitetssikres og kontrollregnes av en uavhengig tredjepart.