Mens lenger øst - altså i kontrakten som gjelder Rendalen, Engerdal og Trysil - jobber Vegvesenet med å forberede forhandlinger med entreprenører som kan ta på seg kontrakten.
11. april avlyste Statens vegvesen konkurransen for den sammenslåtte, treårige driftskontrakten 3401 Sør-Østerdalen.
– For den ene delen av den sammenslåtte kontrakten - 0402 Sør-Østerdalen - har vi utløst opsjon på ytterligere et års drift, sier leder av Strategi, veg og transportavdelingen i Statens vegvesen Region øst, Fred Anton Mykland, til Veier24.
NCC har denne kontrakten nå, og skal altså håndtere veiene i området i et år til.
For den andre delen - kontrakt 0403 Rendalen/Engerdal/Trysil (også kalt Ren/Eng/Try) - jobber Vegvesenet med saken.
Ønsker rask løsning
– Vi vil ha på plass en løsning så fort som mulig. Det blir ingen ny, formell utlysing. Vi forbereder forhandlinger med entreprenører som kan ta på seg oppdraget, sier han til Veier24.
Mesta lå lavest med sitt tilbud på 463 millioner kroner for den samlede driften av dagens to kontrakter: 0402 Sør-Østerdalen og 0403 Rendalen/Engerdal/Trysil. Men 463 millioner var for dyrt for Vegvesenet.
- Har ikke penger: Avlyser konkurranse om driftskontrakt for Sør-Østerdalen