Åtte entreprenører og grupperinger var interessert i å bli kvalifisert til dette oppdraget. NCC var en av fire leverandører som etter prekvalifisering fikk invitasjon til å levere tilbud på oppdraget.
Vegvesenet melder i dag at NCC hadde best forhold mellom pris og kvalitet.
– Jeg er fornøyd med konkurransen, som startet allerede i mai. Det er en lang og grundig prosess vi har vært gjennom med tilbyderne. Etter forhandlingsrunden er det NCC Norge som har levert det beste tilbudet, sier Ole Kristian Birkeland, prosjektleder i Statens vegvesen, i en pressemelding.
NCC Norge er innstilt som vinner av anbudskonkurransen med en tilbudssum på cirka 1,48 milliarder kroner eks. mva. Prisnivået på tilbudene som kom inn var omtrent som Statens vegvesen hadde forventet for denne entreprisen, heter det i meldingen.
– Vi er svært godt fornøyd med tildelingen av kontrakten E136 Breivika-Lerstad. Det er et komplekst prosjekt som vil involvere en rekke fagdisipliner hos oss. Vi avventer nå klagefrist og signering på nyåret, sier Per Jonsson, leder for NCC Infrastructure Norge, i en epost til Veier24.
Tilbyderne hadde følgende tilbudssummer (eks. mva.):
Rangering | Entreprenør | Tilbudssum |
1 | NCC Norge | 1.477.964.737 |
2 | JV Implenia Norge/Allgrunn | 1.662.123.303 |
3 | AF Gruppen Norge | 1.705.338.531 |
Klagefristen er 22. desember. Kommer det ikke inn noen klager vil Vegvesenet signere kontrakt med NCC Norge etter at fristen har gått ut.
Det største prosjektet i Bypakke Ålesund
Med dette tilbudet er Vegvesenet innenfor styringsrammen for prosjektet, som er på 2,6 milliarder 2023-kroner, ifølge meldingen.
I den summen er alle kostnader med, også MVA. Styringsrammen er økt med over 500 millioner kroner siden stortinget vedtok pakken i 2021, på grunn av den kraftige prisstigningen i anleggsmarkedet.
Den nye veien vil i hovedsak gå i en tunnel på 2,6 kilometer, og vil avlaste dagens Lerstadveg og E136 gjennom bydelene Moa og Åse. Det blir nytt toplanskryss i vest. Når tunnelen er åpnet vil det bli bygd ny gang- og sykkelvei på hele strekningen. Det blir siste entreprise i prosjektet.
Anleggsstart blir i februar/mars.
Skandinaviske veier: Etterslep på mer enn 1.000 milliarder kroner