– Det er tverrpolitisk enighet i kommunestyret om løsningen vi har vedtatt, og den vil vi stå fast ved. Miljøverndepartementet går ut ifra at vi skal innrette oss etter deres vedtak, men det har vi ingen planer om nå, sier ordfører Odd Reinsfelt (H) i Bærum kommune.
Etter tre år uten at partene klarte å komme til enighet, har Miljøverndepartementet blitt nødt til å avgjøre traseen for ny E16 over Sollihøgda i Bærum.
Ifølge plan- og bygningsloven kan ikke departementets vedtak påklages, men Bærum kommune tar ikke et nei for et nei.
140 millioner
– Kommunens vedtatte trasé gir et bedre og mer skånsomt miljømessig resultat både for beboerne og naturområdene i all fremtid. Trafikkmessig er det også en bedre løsning, fordi traseen vi har vedtatt har vesentlig mindre stigning. I tillegg er ikke ekstrakostnaden mer enn rundt 140 millioner kroner, sier Reinsfelt.
Han sier de har utsatt avgjørelsen fordi de har fått signaler fra sentrale stortingsrepresentanter, og medlemmer i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, om at de vil engasjere seg i saken for å få på plass den løsningen kommunen ønsker.
– Vi vil ikke ta Miljøverndepartementets avgjørelse til etterretning før vi ser hva stortingsrepresentantene kan utrette. Jeg er usikker på de formelle behandlingsmulighetene etter et slikt vedtak, men jeg vet av erfaring at et hvert departements avgjørelse kan omgjøres av en ny regjering, sier Reinsfelt, og legger til at de har rikelig med tid til å vente: Strekningen skal ikke bygges før om fem år.
– Miljøfientlig trasé
Nestleder i Stortingets transportkomité, Borghild Tenden (V), har sagt til kommunen at det er uklokt av dem å legge seg paddeflate før valget.
– Dette er en miljøsak. Jeg synes det er rart at SV går med på den traseen som departementet har valgt. En lenger tunnel vil skåne hele dalen, og dette er et område som bør bevares på en helt annen måte enn det det legges opp til dersom traseen blir realisert slik Miljøverndepartementet nå vil, sier Tenden, og understreker at ikke bare Høyre og Venstre, men også Frp ønsker en annen trasé.
Det bekrefter lederen i transportkomiteen, Frps Per Sandberg:
– I miljøsammenheng er Erik Solheims vedtak langt dårligere enn det kommunestyret i Bærum har valgt. Miljøverndepartementet har vedtatt et alternativ som gir en stigning over 5 prosent gjennom landbruksområder og boligområder. Det gir utslipp og miljøbelastninger som er vesentlig høyere enn Bærums alternativ, sier Sandberg.
Foreslår statlig regulering
Han mener ikke økonomiske merkostnader heller burde være noe argument for å gå for løsningen departementet har gjort.
– Mellom 100 og 200 millioner er ikke mer enn at det nesten utligner kostnadene ved den økte belastningen man får med departementets trasévalg, sier Sandberg.
Han synes det er underlig at departementet, etter hans mening, går mot både privat eiendomsrett og lokale vedtak i denne saken, og mener han vet hvordan saken skal løses:
– Med ikke-sosialistisk flertall og ny regjering får vi dette omgjort. Selv om man ikke kan påklage departementets vedtak, kan man gå for statlig reguleringsplan. Det skjer sjelden, men da kan man få gjort dette riktig. Det må til for å få en helhetlig, ny E16 helt til Hønefoss som både tar hensyn til miljø og økonomi i forhold til næringsliv og sikkerhet, avslutter Sandberg.