Brua skal bygges øst for dagens bru og blir en 574 meter lang betongbru med åtte spenn. Brua blir 11,5 meter bred og får en tre meter bred gangvei som blir adskilt fra kjørebanen med rekkverk. Seilingsløpet under brua blir 50 x 20 meter.
Kontrakten omfatter også veibygging på begge sider av brua. På Kvalsundsida skal det bygges 340 meter ny vei med gang- og sykkelvei og busslomme, på Igesund omtrent 250 meter ny vei med gang- og sykkelvei og et kryss fra fylkesveien.
Skal bruke opptil 300 mill. på midlertidig signalanlegg
Fire opsjoner
I konkurransegrunnlaget ligger det også fire opsjoner:
- Busslomme og gang-/sykkelveg på Kvalsundsida (vest for ny vei), ca. 150 meter
- Busslomme og gang-/sykkelveg på Igesundsida (sør for ny vei, ved nytt kryss), ca. 100 meter
- Busslomme og gang-/sykkelveg på Igesundsida (nord for ny vei), ca. 240 meter
- Omlegging av Igesundvegen (sørvest for ny bru), ca. 100 meter
Om disse opsjonene skal innløses blir bestemt gjennom politisk behandling etter at tilbudene er mottatt, opplyser Møre og Romsdal fylkeskommune.
Forhold mellom pris og kvalitet
Kontrakten blir tildelt entreprenøren som leverer tilbudet med det beste forholdet mellom pris og kvalitet. Kvaliteten blir vurdert ut fra gjennomføringsplanene, organisering og nøkkelpersonell.
Tilbudene kan få en merverdi på inntil 50 millioner kroner, som entreprenøren får i fratrekk på pristilbudet. Det er denne prisen som blir gjeldende i den endelige evalueringen.
Rivingen av gammelbrua blir lyst ut som en egen kontrakt. Det blir gjennomført befaring for interesserte entreprenører mandag 23. mai. Fristen for å levere tilbud er fredag 8. juli.
Se norgeshistoriens mest omfattende skredsikring