BRUER

Nerlandsøybrua: De to tilbudene er begge høyere enn bevilgningene

B&G/ Metrostav vil bygge brua for 450 millioner kroner, mens PNC vil ha 636.

Den nye brua skal bygges øst for dagens bru, og får en totallengde på 574 meter.
Den nye brua skal bygges øst for dagens bru, og får en totallengde på 574 meter. Illustrasjon: Rambøll
12. aug. 2022 - 10:10

Begge tilbudene er høyere enn bevilgningene til prosjektet. Det blir derfor lagt fram en sak til politisk behandling i Møre og Romsdal fylkeskommune om kontraktsinngåing i slutten av september, skriver fylket i en pressemelding.

Kontrakten handler om bygging av ny betongbru på 574 meter og vei på begge sider. Ny Nerlandsøy bru skal bygges øst for dagens bru og får åtte spenn. Den skal etter planen stå ferdig i 2025.

Slik ser tilbudene ut:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva
Bertelsen & Garpestad/Metrostav Norge 450.823.396
PNC Norge 636.396.267

Tilbudene blir nå kontrollregnet og all dokumentasjonen blir gjennomgått for å kontrollere at de møter kravene i kontrakten. 

Dette er den andre fasen i konkurransen om å få bygge ny bru til Nerlandsøya. Første fase ble gjennomført tidligere i sommer, der entreprenørene presenterte sine planer for hvordan de vil gjennomføre prosjektet. Planene har vært gjennom en grundig vurdering og rangering.

Nerlandsøybrua på fylkesvei 5878 i Herøy kommune ble åpnet for trafikk i 1968. Som en rekke andre bruer som ble bygd på 1960 og 1970-tallet har brua en slank konstruksjon, liten overdekning og relativt lave sementmengder. Disse faktorene bidrar til at flere av bruene sliter med korrosjonsskader. Nerlandsøybrua har skader på grunn av korrosjon i armeringen, og er i dårlig forfatning. Det er konkludert med at brua må skiftes ut.

Entreprenørene har arbeidet med å skredsikre Trollstigen i sommer.
Les også

Trollstigen: Første del av skredsikringen er ferdig

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.