Den ene handler om Drammen og Kongsberg, den andre om Asker og Bærum. Og det er altså driften av fylkesveiene i disse områdene det dreier seg om.
Den første kontrakten har det formelle navnet 30-302 Drammen og Kongsberg DK 2022-2029.
Dette oppdraget omfatter fylkesveiene i Drammen, Kongsberg og Øvre Eiker, og deler av Modum, Lier, og Flesberg kommune.
Veinettet består av 550 kilometer totalt, hvorav 53 kilometer er gang- og sykkelveier.
Her blir det en del endringer underveis i kontraktsperioden:
- Kontrakten starter med alle fylkesveiene i dagens Drammen kommune, unntatt Lier og Hurumhalvøya.
- Fra og med 1. september 2023 tilkommer fylkesveiene 2842 og 2844.
- I 2024 tilføres alle fylkesveiene i dagens kontrakt 0603 Kongsberg, samt deler av fylkesveiene 2738 og 2740.
- I 2026 trekkes fylkesvei 40 (fra Myntbrua til Svene) og fylkesvei 37 ut av kontrakten.
Trafikken på alle disse fylkesveiene varierer fra 50 til rundt 27.000 i ÅDT.
Varigheten er altså til og med august 2029, og den kan utvides med 36 måneder. Byggherren har i tillegg opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder når som helst. Totalt hele 11 år på det lengste og mest ekstreme.
Frist for å gi tilbud er 12. januar.
Skal oppgradere Ula-ubåtene for 436 millioner kroner
Asker- og Bærumkontrakten
Den andre kontrakten heter formelt 30-301 Asker og Bærum DK 2022-2027, og har følgelig kortere varighet.
Veinettet er her på nesten 420 kilometer, hvorav 82 kilometer er gang- og sykkelvei.
Viken fylke vil særlig i denne kontrakten understreke at det snakk om mye fortau; nesten 75 kilometer fortau langs fylkesveiene skal håndteres.
Trafikken varierer her fra rundt 500 om lag 23.000 i ÅDT.
Varigheten er fem år fra og med høsten 2022, og også her kan kontrakten utvides med 26 måneder. Og byggherren har opsjon på 12 måneder ekstra når som helst.
Tilbudsfrist for denne kontrakten er 19. januar.