Det fører til frykt for økte kostnader og ytterligere forsinkelser, skriver Aftenposten.
Den årelange striden mellom Bane Nor på den ene siden, og Justis- og beredskapsdepartementet og Direktoratet for beredskap og sikkerhet (DSB) på den andre siden, er nå avgjort.
Bare 216 av over 700 såkalte LFS-er, som er en lederstilling for elsikkerhet, har fagbrev i elektrofag. Bane Nor har ment at det ikke er nødvendig med fagbrev, men staten tvinger dem nå til å sette inn folk med fagbrev.


Entreprenørforeningen ønsker seg en overgangsperiode på tre år for å omstille.
– Det kommer på toppen av et allerede etterslep på jernbanen, sier Ina Marie Qvale, leder for infrastruktur i Entreprenørforeningen.
Risikoen er høy for økte kostnader og forsinkelser, og flere vedlikeholdsprosjekter er allerede satt på pause, ifølge Qvale.
Bane Nor får ingen tid til å omstille seg, ifølge Aftenposten. Vedtaket setter Bane Nor i en vanskelig situasjon, vedgår pressesjef Anne Kirkhusmo i Bane Nor.
Så langt har det kun fått mindre konsekvenser for vedlikeholdsarbeider i Sørvest-Norge, og det får ikke umiddelbare konsekvenser for togtrafikken, ifølge Bane Nor. De jobber fortsatt med kartlegging av konsekvensene.

Lite vedlikehold gir store problemer for Gardermobanen