NITO mener nasjonal transportplan er et riktig og positivt skritt på veien, men er redde for at Regjeringen gjør som tidligere og bryter løftene ved neste korsvei.
– Vi håper transportplanen følges opp i de årlige budsjettene gjennom forpliktende opptrappingsplaner og årlige bevilgninger over statsbudsjettet, sier Steinar Simonsen, organisasjonssjef i NITO.
Annen budsjettmodell
NITO oppfordrer Regjeringen til å få på plass en bedre budsjettmodell for infrastrukturbevilgninger, for å sikre enklere og raskere gjennomføringstid for prosjektene som skal prioriteres.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Det må være mulig også i Norge å lage budsjettforutsetninger som går ut over hvert enkelt budsjettår. Planleggingsfasen vil bli langt enklere og garantere en raskere gjennomføringstid, sier Simonsen i en pressemelding.
Kompetanse avgjør
Han kaller transportplanen ambisiøs, og håper Regjeringen vet at ambisiøse planer krever kompetanse for å bli gjennomført:
- Planen kan i løpet av kort tid vise seg ikke å være gjennomførbar dersom myndighetene ikke sørger for å skaffe til veie ny teknologisk kompetanse, og beholde bestillerkompetansen i det offentlige, sier Simonsen.