Du har kanskje vært innom tanken. Hva skjer hvis du krasjer elbilen din, og fremdriftsbatteriet og/eller høyspente kabler blir smadret i kollisjonen? Hva skjer hvis inntil 800 volt løper løpsk i et vraket metallkarosseri?
Selv om batterisystemene i elbiler er konstruert for å gi mest mulig sikkerhet i en ulykke, kan farene ved høyspent strøm på rømmen i et bilvrak ikke utelukkes.
Blant annet har amerikanske National Fire Protection Association utarbeidet sin egen guide til hvordan redningsmannskaper skal behandle elektriske og hybride biler som har vært involvert i en ulykke.
Test: Her er de beste sagene
Silisiumchip på størrelse med en fingernegl
Løsningen kan være det man vanligvis ønsker å unngå i biler: eksplosjoner. Den tyske industrigiganten Bosch har utviklet en mikrochip som de mener vil redusere faren for potensielt dødelige strømlekkasjer ved elbil-ulykker.
Silisiumchipen CG912 er på størrelse med en fingernegl, og veier bare et par gram. Egentlig var den vesle Bosch-chipen designet for å trigge utløsing av kollisjonsputer. Men i en verden med stadig flere el- og hybridbiler på veiene, har chipen nå fått i oppgave å redde liv på en helt annen og temmelig eksplosiv måte.
Idet chipen registrerer et sammenstøt, gir den inntil fire pyrosikringer beskjed om å fyre av små eksplosjoner. Disse små, kontrollerte eksplosjonene sprenger bokstavelig talt vekk én eller flere seksjoner av kabelnettet, og kutter dermed strømtilførselen.
– Når vi ser på det økende antallet elektriske biler som potensielt kan bli involvert i kollisjoner, er slike systemer absolutt essensielt for at vi skal oppfylle vårt mål om å hjelpe og redde trafikkofre så raskt og trygt som mulig, sier Karl-Heinz Knorr i den tyske brann- og redningsorganisasjonen DFV i en pressemelding.
Batterigigant sliter: – En perfekt storm