Du har kanskje vært innom tanken. Hva skjer hvis du krasjer elbilen din, og fremdriftsbatteriet og/eller høyspente kabler blir smadret i kollisjonen? Hva skjer hvis inntil 800 volt løper løpsk i et vraket metallkarosseri?
![Den er én kvadratcentimeter, og veier bare noen få gram. CG912-brikken fra Bosch skal gjøre det tryggere å krasje med elbiler. <i>Foto: Bosch</i>](https://images.gfx.no/290x/2479/2479687/bosch_cg912.jpg)
Selv om batterisystemene i elbiler er konstruert for å gi mest mulig sikkerhet i en ulykke, kan farene ved høyspent strøm på rømmen i et bilvrak ikke utelukkes.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Blant annet har amerikanske National Fire Protection Association utarbeidet sin egen guide til hvordan redningsmannskaper skal behandle elektriske og hybride biler som har vært involvert i en ulykke.
![Det er nå rundt 715.000 elbiler på norske veier. Det tilsvarer en firedel av personbilparken.](https://images.gfx.no/130x87/2731/2731368/Mercedes-Benz%2520EQS%2520lader%2520ved%2520Ionity%2520close%2520.jpg)
Hver fjerde personbil i Norge er elektrisk
Silisiumchip på størrelse med en fingernegl
Løsningen kan være det man vanligvis ønsker å unngå i biler: eksplosjoner. Den tyske industrigiganten Bosch har utviklet en mikrochip som de mener vil redusere faren for potensielt dødelige strømlekkasjer ved elbil-ulykker.
Silisiumchipen CG912 er på størrelse med en fingernegl, og veier bare et par gram. Egentlig var den vesle Bosch-chipen designet for å trigge utløsing av kollisjonsputer. Men i en verden med stadig flere el- og hybridbiler på veiene, har chipen nå fått i oppgave å redde liv på en helt annen og temmelig eksplosiv måte.
Idet chipen registrerer et sammenstøt, gir den inntil fire pyrosikringer beskjed om å fyre av små eksplosjoner. Disse små, kontrollerte eksplosjonene sprenger bokstavelig talt vekk én eller flere seksjoner av kabelnettet, og kutter dermed strømtilførselen.
– Når vi ser på det økende antallet elektriske biler som potensielt kan bli involvert i kollisjoner, er slike systemer absolutt essensielt for at vi skal oppfylle vårt mål om å hjelpe og redde trafikkofre så raskt og trygt som mulig, sier Karl-Heinz Knorr i den tyske brann- og redningsorganisasjonen DFV i en pressemelding.
![– Den absolutt største utfordringen med roboter innendørs, spesielt i gruver, er at den ikke aner hvor den er når det gjelder hva den har fått beskjed om å gjøre, sier Björn Lindqvist ved Luleå tekniske universitet.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843206/Skjermbilde%25202024-06-04%2520kl.%25208.06.40%25E2%2580%25AFam.png)
Autonome droner samarbeider om å kartlegge Kirunas mørke gruvesjakter