Vegvesenet skal gjøre en del arbeider i noen tunneler på E16 i Vaksdal og Voss (Vestland fylke) og på riksvei 13 i Suldal (Rogaland).
Mye er snakk om å skifte ut PE-skum, men en del annet står også på planen.
Til sommeren blir det trolig lysregulering på denne delen av E6
To tunneler på E16
E16 Jamnatunnelen i Vaksdal åpnet i 1980, er 791 meter lang, og har en ÅDT på 5400.
Her skal entreprenøren rive om lag 2400 m2 platehvelv i aluminium og rundt 300 m2 PE-skum. Berget skal sikres med bolter og sprøytebetong, og så skal cirka 2700 m2 nytt PE-skum med brannsikring opp.
E16 Bogatunnelen i Vaksdal er på 2038 meter. Den har samme ÅDT, og åpnet i 2002.
Her skal rundt 260 m2 platehvelv rives og monteres, og berget skal sikres.
Gullhammertunnelen på riksvei 13 i Voss er bare 194 meter lang, med ÅDT på 2800. Den åpnet i 1985.
Her er PE-skummet revet i en tidligere entreprise, men den som får jobben skal demontere belysningsanlegget, strosse og pigge litt for å opprettholde kjørehøyde på 4,6 meter, samt renske og sikre berget med bolter og anslagsvis 50 m3 sprøytebetong. Så skal rundt 2200 m2 med nytt PE-skum opp, og litt annet småtteri skal også gjøres.
Skal oppgradere brannutsatt tunnel: – Vesentlig dyrere
Fire tunneler i Rogaland
Riksvei 13 strekker seg også inn i Ryfylke. I samme oppdrag skal fire tunneler pusses litt opp på denne riksveien i Suldal. Tunnelene er:
- Vikatunnelen fra 1975 (1193 meter)
- Vågstunnelen fra 1980 (837 meter)
- Hylstunnelen fra 1980 (2320 meter)
- Suldalsporten fra 1978 (733 meter)
Her skal det strosses og pigges, samt renskes og sikres. Vegvesenet regner med rundt 100 m3 utvidelse av tunnelprofilet, 800 bolter og 700 m3 sprøytebetong.
Frist for å blir ferdig er 1. desember i år. Gullhammertunnelen på riksvei 13 skal være ferdig med nytt PE-skum og ferdigmontert kabelbru 15. oktober.
Frist for å gi tilbud er 3. mai.
Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren