Nordland fylkeskommune har invitert til konkurranse om drift og vedlikehold av fylkesveinettet i Lofoten og Ofoten.
![Fylkesveiene i Lofoten-delen av denne kontrakten. <i>Illustrasjon: Nordland fylkeskommune</i>](https://images.gfx.no/290x/2660/2660932/Kart%2520DK%2520Lofoten.jpg)
Kontrakten heter DK 1809 Lofoten Ofoten 2021-2026.
De berørte kommunene er Flakstad, Vestvågøy, Vågan og deler av Hadsel, samt etter hvert Narvik, Evenes og deler av Tjeldsund og Hamarøy.
Lofoten-delen av kontrakten starter 1. september 2021. Ofoten-delen kommer inn i kontrakten fra 1. september 2023.
Veinettet blir på det meste på 508 kilometer.
Fra og med i høst inneholder kontrakten cirka 332 kilometer fylkesvei i Lofoten, inkludert litt gang- og sykkelvei.
Og fra og med høsten 2023 kommer drøye 167 kilometer fylkesvei i Ofoten inkludert litt gang- og sykkelvei i tillegg.
![Og her har vi de veiene i Ofoten som kommer inn i kontrakten fra og med 2023. <i>Illustrasjon: Nordland fylkeskommune</i>](https://images.gfx.no/290x/2660/2660933/Kart%2520DK%2520Ofoten.jpg)
Underveis kommer også noen andre småstubber inn i kontrakten etter nybygging og omklassifiseringer.
Trafikken på veinettet varierer fra 30 til 5000 i ÅDT.
![Xometry](https://images.gfx.no/80x/2852/2852686/xometry%2520logo%2520slogan%2520blue.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy229,cw1999,ch666,2000x/2870/2870873/image1.png)
Partene kan bli gjensidig enige om å forlenge kontrakten i ett, to eller tre år, og uansett har byggherren opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder.
Nordland fylke holder tilbudskonferanse 22. mars, og frist for å gi tilbud er 15. april.
![Hjelset-krysset på E39 like før det ble ferdig. Den nye veien åpnet 5. juli i fjor.](https://images.gfx.no/undefinedx/2869/2869270/2e8e1134-c8cd-406f-b433-fee2bed0ef7f.png)
Entreprenør krever over 300 millioner ekstra