DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Nordland vil ha priser på sikring av veitunneler og fjell

Entreprenøren skal sørge for forefallende sikring i hvert fall til og med 2021.

Steigentunnelen i Nordland er en del av fylkesvei 835.
Steigentunnelen i Nordland er en del av fylkesvei 835. Foto: Google Maps
8. juni 2020 - 11:52

Nordland fylkeskommune inviterer til en konkurranse om tunnel- og bergsikring for 2020 og 2021.

Kontraktsarbeidet omfatter vedlikehold av tunnel- og fjellsikring for fylkesveiene i Nordland.

Omfanget av arbeidet er i hovedsak:

  • Vann- og frostsikring

  • Brannsikring

  • Etablering av PE-skum

  • Bergsikring i form av rensk

  • Sprøytebetong

  • Montering av bolter

  • Vegetasjonsrydding

  • Montering av steinsprangnett

  • Montering av isnett

I dette tilfellet ønsker byggherren enhetspriser og timepriser som grunnlag for bestilling av arbeider. Oppdragene er basert på rapporter etter hovedettersyn i tunnel, ingeniørgeologiske rapporter for bergskjæringer og ved ras, nedfall eller trafikkskader.

Byggherren presiserer at den ikke har oversikt over alle oppdragene som kan komme i løpet av kontraktsperioden. Det er ikke registrert mengder på kommende prosjekter.

Et tog sporet av ved Bjerka i Hemnes kommune 24. oktober 2024. Føreren omkom. Bildet er tatt 25. oktober 2024.
Les også

Ulykke i samme område i 2016: – Oppfølgingen ville vært annerledes i dag

Bestilling for hvert prosjekt

Det vil bli gjort en egen bestilling for hvert prosjekt, og det vil bli skrevet en egen avtale som spesifiserer oppstart. De tilbudte enhetspriser vil bli brukt i hvert prosjekt.

Mindre oppdrag som hører naturlig sammen vil bli slått sammen i en bestilling. Det vil bli opprettet en egen kontrakt for hver bestilling.

Startdato for oppdraget er satt til 3. august i år. Sluttdato for kontrakten er årsskiftet 2021/22.

Byggherren har opsjon på å forlenge kontrakten med et år av gangen i to år.

Frist for å gi tilbud er 3. juli.

– Vi står overfor en utfordring med å nå klima- og miljømålene. Da kan vi ikke bare gjenta historien, sier Bjørne Grimsrud, direktør i Transportøkonomisk Institutt.
Les også

Transporttopp: Riktig å skrote ny E18 under Sandvika

 
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.